Gezondheid

Dit is het effect van weinig daglicht op je gezondheid

dit-is-het-effect-van-weinig-daglicht-op-je-gezondheid.jpg

Nog even en we moeten de klok omschakelen naar wintertijd. Doordat de dagen korter worden, hebben veel mensen moeite om dagelijks genoeg daglicht te krijgen. En dat kan grote gevolgen hebben voor onze gezondheid.

De gezondheidsraad adviseert om dagelijks tussen 10.30 uur en 15.00 uur dertig minuten buiten door te brengen om voldoende daglicht te krijgen. En hoewel dat niet veel lijkt, zijn er toch genoeg mensen die dit niet halen. Daarnaast is het kunstlicht dat in veel bedrijven gebruikt wordt niet sterk genoeg om ons van dezelfde gezondheidsvoordelen te voorzien als normaal daglicht. Daardoor zitten veel mensen te lang in het donker. En dat brengt nogal wat risico’s met zich mee.

Biologische klok

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die voldoende daglicht krijgen beter slapen dan mensen die veel tijd in het donker doorbrengen. Dat komt omdat onze biologische klok reageert op daglicht door de productie van bepaalde hormonen die ons dag- en nachtritme regelen. Door de veranderende kleur en intensiteit van dit licht word je naarmate de dag minder actief. Hiermee komt de productie van het slaaphormoon melatonine op gang als voorbereiding op de nachtrust.

Lees ook
6 simpele gewoontes die je gezondheid een boost geven

Weinig daglicht

Wanneer je weinig daglicht krijgt, zul je dus in veel gevallen minder goed slapen dan wanneer je een hele dag in de buitenlucht hebt doorgebracht. En door dat slaapgebrek kan je hormoonhuishouding flink van slag raken. “Als je slecht slaapt verandert je hormoonhuishouding, waardoor je meer risico loopt op obesitas”, legt chronobiologe Marijke Gordijn van Universitair Medisch Centrum Groningen uit aan RTL Nieuws. Daardoor krijgen je hersenen eerder seintjes dat het tijd is om te eten. Uit andere onderzoeken blijkt bovendien dat mensen die aan slaapgebrek lijden vaker ongezonde voedselkeuzes maken dan mensen die een goede nachtrust hebben gehad.

Humeur

Mensen die in beter licht werken hebben vaak een vrolijker humeur dan mensen die veelal nachtdiensten draaien. Dit komt omdat daglicht invloed heeft op het hormoon serotonine. Hoe meer daglicht je krijgt, hoe meer er van dit hormoon wordt aangemaakt. En dat is gunstig, want een gebrek aan serotonine zorgt voor een slecht humeur, vermoeidheid en depressieve gevoelens.

Botten

Zonlicht zorgt er ook voor dat je lichaam vitamine D aanmaakt. Maar nu de dagen korter worden, is het goed mogelijk dat je huid maar weinig zonnestralen opvangt. Wanneer je in de zomermaanden niet genoeg reserves hebt opgebouwd, kun je daardoor in de winter last krijgen van een vitamine D-tekort. Dit kan leiden tot verschillende klachten zoals vermoeidheid, spierklachten en lusteloosheid. Op de lange termijn kan een tekort bovendien leiden tot zwakke botten.

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Bron | Zorg.nu, Gezondheidsnet, RTL Nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant