Gezondheid

Vakantiekilo’s? Met deze tips raak je ze in no-time weer kwijt

vakantiekilos-met-deze-tips-raak-je-ze-in-no-time-weer-kwijt.jpg

Hopelijk heb je een heerlijke vakantie gehad en lekker genoten van je vrije tijd. Die paar vakantiekilo’s extra? Geen zorgen, die ben je met deze tips in no-time weer kwijt – alleen als jij dat wilt natuurlijk.

Want echt genieten van je vakantie is natuurlijk véél belangrijker dan je druk maken om wat extra gewicht. Wil je nu liever weer even opletten? Dat doe je zo:

1. Geen drastische diëten

Laten we maar meteen met goed nieuws beginnen: in de meeste gevallen hoef je níet je hele levensstijl om te gooien om van een paar extra vakantiekilo’s af te komen. Vooral als je voor je vakantie geen moeite had met op gewicht blijven, is een grote verandering meestal overbodig. Die vakantiekilo’s ontstaan vaak door nét wat meer eten en drinken, en juist wat minder bewegen. Drastische diëten zijn (bijna) nooit een goed idee, en in dit geval dus zéker niet.

2. Creëer regelmaat in je eetpatroon

Op vakantie of als je vrij bent eet je meestal wanneer je trek hebt, als je iets lekkers tegenkomt of simpelweg wanneer je er zin in hebt. Eenmaal weer thuis en in je ‘normale’ ritme is het verstandig om weer te gaan eten op vaste tijdstippen en te gaan voor vaste maaltijden. Door regelmaat te creëren en te plannen wanneer je eet, ben je minder geneigd te gaan snaaien tussendoor.

3. Beweeg voldoende

Naast gezond eten is natuurlijk ook bewegen heel belangrijk. Niet alleen verbrand je door te sporten extra calorieën, maar meer spierweefsel zorgt er ook voor dat je de hele dag door meer vet verbrandt. Moeite om te beginnen met sporten, vooral nu je ook weer aan het werk bent? Probeer dan een sportmaatje te vinden, zodat jullie elkaar kunnen motiveren. Je hoeft ook niet meteen intense work-outs te gaan doen: een wandeling is vaak nét zo zinvol.

4. Laat alcoholische drankjes staan

Een toastje hier, een drankje daar: in de vakantie is dit heerlijk, maar daarna is het goed om een streep te zetten door deze gewoonte. Beperk het drinken van alcohol tot het weekend. Dat helpt niet alleen om de vakantiekilo’s kwijt te raken, maar heeft ook nog heel wat andere gezondheidsvoordelen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

5. Eet voldoende vezels

Misschien is het heel aantrekkelijk om koolhydraten te laten staan, maar de vezels die in bijvoorbeeld brood en volkoren pasta zitten kunnen je júist ook helpen om die vakantiekilo’s kwijt te raken. Goede koolhydraten, zoals die in volkorenproducten, helpen je om langer vol te zitten en zitten boordevol vitaminen. Ook mooi meegenomen: uit onderzoek blijkt dat volkoren brood en pasta zorgen dat je gezonder bent én langer leeft.

6. Raak niet te gestrest

Probeer nog even in de vakantiesfeer te blijven en dus níet meteen last te krijgen van stress. De hormonen die je lichaam dan aanmaakt zorgen er namelijk voor dat je buikvet moeilijker verbrandt.

Bron | Beautify, AD
Beeld | iStock

Margriet 37 ligt in de winkel! Met daarin favoriete zomerrituelen, tips om je gezondheid een boost te geven, een onderzoek naar leeftijdsdiscriminatie en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant