Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Weg met dat ongezonde buikje!

buikje.jpg

Heb jij ook een flink buikje? Niet alleen staat het niet zo mooi, vet rondom de buik is ook nog eens ongezond. Buikvet is zelfs het meest ongezonde vet dat je kunt hebben. Het verdwijnt niet vanzelf, maar met een beetje hulp moet het lukken!

Ongezond

Wanneer je te veel eet, slaat je lichaam het overtollige vet op. Waar dit gebeurt, verschilt van persoon tot persoon. Meestal komen de kilo’s er op de buik of op de heupen bij. Voor je gewicht maakt dit niet zoveel uit, maar voor je gezondheid wel. Buikvet is namelijk veel ongezonder en vergroot het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk.

Wanner heb je overgewicht?

Natuurlijk kan een klein buikje niet zoveel kwaad. Gewicht zegt dan ook niet altijd iets over de hoeveelheid buikvet die je hebt. Natuurlijk is het belangrijk om een gezond BMI te hebben. Dit BMI kun je hier berekenen. Daarnaast is het ook belangrijk om je buikomtrek te berekenen. Deze meet je tussen het heupbeen en de onderste rib. Voor vrouwen is een buikomtrek onder de 80 centimeter gezond. Zit je tussen de 80 en 88 centimeter? Dan heb je een verhoogd risico en wanneer jouw buikomtrek meer dan 88 centimeter is, heb je een ernstig verhoogd risico.

Gevolgen

Buikvet verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Vooral het vet in de buikholte en rondom de organen zorgt hierbij voor het verhoogde risico. Lichaamscellen worden bijvoorbeeld minder gevoelig voor insuline, wat diabetes tot gevolg kan hebben. Wil je precies weten wat diabetes is?

Gezonde leefstijl

Veel diëten zijn er op gericht om zo snel mogelijk zo veel mogelijk kilo’s kwijt te raken. Dit lijkt misschien ideaal, maar dat is het niet altijd. Om er daarna voor te zorgen dat je ook op een gezond gewicht blijft, moet je je hele leefstijl aanpassen.

Ook alleen een flinke workout zal het overtollige buikvet niet doen verdwijnen. Wil je echt van dat vervelende en ongezonde buikje afkomen? Zorg dan dat je meer calorieën verbrandt dan je inneemt en eet gezond en gevarieerd. Laat ongezonde snacks staan en zorg voor veel beweging. Buikspieroefeningen kunnen helpen om de buik wat strakker te maken. Het oog wil natuurlijk ook wat!

Succes!

Ook interessant