Gezondheid

Brandend maagzuur: wat kun je er tegen doen?

maagzuur.png

De meeste mensen kennen het wel: dat nare gevoel van brandend maagzuur rond het middenrif. Maar daar is  wat aan te doen – en méér dan bijvoorbeeld het innemen van zuurremmers.

Wat is maagzuur?

Hoe ontstaat dat vervelende gevoel van brandend maagzuur?
Tijdens het eten maakt je lichaam speeksel aan. Dit begeleidt het voedsel naar je keel, waar het de ingang naar je slokdarm passeert. Aan het einde van de slokdarm moet het door nog een sluitspier om vervolgens de maag te bereiken. Hier wordt je heerlijke maaltijd vermengd met maagsap, dat onder meer uit maagzuur bestaat. Zuurbranden ontstaan als deze maagsappen door de sluitspier terugstromen in de slokdarm. Aangezien dit deel van de darm niet over een beschermend laagje beschikt, geeft dat klachten zoals dat brandende gevoel. Dat gebeurt als je sluitspier minder goed werkt, voedsel te lang in je maag blijft liggen of door een middenrifbreuk.

Wat kun je tegen de klachten doen?

Gebruik je liever geen maagzuurremmers? Probeer dan de klachten zo veel mogelijk te voorkomen met de volgende tips:

– Maak van vezels je beste vrienden, dus eet veel groenten, fruit en volkoren producten. Vezelrijk eten verlaagt de kans op verstopping. Hierdoor kan je voedsel tijdig je maag verlaten, waardoor het zuur in je maag weer zakt. Genoeg water drinken helpt ook tegen verstopping.

– Vermijd grote, zware maaltijden en kies liever voor meerdere kleine porties die je over de dag verspreidt.

– Op de lijn letten is sowieso goed voor je, maar je slokdarm heeft er ook baat bij. Als je op een gezond gewicht zit, heeft je maag genoeg ruimte in je buikholte. Bij overgewicht is de druk op de maaginhoud groter. Hierdoor worden je maagsappen eerder de slokdarm ingeduwd. Ook te strakke kleding ter hoogte van je maag voert die druk op.

– Hoewel bijvoorbeeld citrusvruchten erg goed voor je zijn, kunnen deze je maagzuurklachten verergeren. Producten als alcohol, pepermunt, chocolade, pikante kruiden en koolzuurhoudende dranken zijn ook niet aan te raden. En ook sigaretten kun je maar beter links laten liggen.

– Heb je net gegeten? Zorg dan dat je je bovenlichaam recht houdt; als je gaat liggen of toevallig even bukt, kan de maaginhoud weer terug de slokdarm instromen.

Bron | Maag Lever Darm Stichting

Ook interessant