Gezondheid

De ‘r’ in de maand: dit kun je doen om jouw weerstand te verhogen

r-in-de-maand-dit-kun-je-doen-om-jouw-weerstand-te-verhogen.jpg

Hoewel er nog een paar lekkere nazomerdagen in het verschiet liggen, zit de ‘r’ weer in de maand. Dat betekent dat het tijd is om de vitaminepotjes achteruit de kastjes te halen en jouw weerstand een boost te geven om griep te voorkomen. Hoe je dat doet? Je leest het hier.

Wat doe jij om je weerstand te verhogen?

Weerstand verhogen

Vroeger betekende de ‘r’ in de maand dat verse groente en fruit niet te koop waren. Inmiddels kunnen we het hele jaar door genieten van gezonde ingrediënten (al dan niet ingevroren), maar toch kan het in de winter geen kwaad dit te ondersteunen met wat hulpmiddelen. De dagen worden korter, het wordt vroeger donker en we zijn minder buiten. Daardoor krijgen we minder UV-stralen binnen en dat brengt ons dan meteen tot de eerste aanvulling.

Vitamine D

Vitamine D halen we uit de zon. De meeste mensen krijgen dit tijdens de zomerperiode dan ook voldoende binnen, maar in de herfst en winter kan ons lichaam wel een beetje extra van dit stofje gebruiken. Vitamine D is onder andere nodig om calcium uit voeding op te slaan in ons lijf. Bovendien ondersteunt het de normale werking van de spieren en helpt het om botten en tanden gezond te houden. Je kunt dit gewoon uit een potje halen. Huismerk of A-merk maakt vaak niet veel uit, maar check altijd even de ingrediëntenlijst.

Gezonde voeding

Gevarieerd en voedzaam eten is altijd belangrijk, maar wanneer het om het verhogen van je weerstand gaat, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Ons immuunsysteem moet in de donkere maanden namelijk al wat harder werken om de weerstand op peil te houden, dus het is fijn om producten te eten die makkelijk verteerbaar zijn. Anders kost het je immuunsysteem ook nog eens extra moeite om deze producten te verteren. Voorbeelden van moeilijk verteerbare voedingsmiddelen zijn gluten, lactose en zuivel.

Vitamine C

Dit is een antioxidant dat ervoor zorgt dat de weerstand op peil blijft én dat je lichaam boosaardige indringers van buitenaf kan aanvallen. Een soort superman dus. Je vindt ‘m in citrusfruit, kiwi’s, aardbeien en bessen. En laten dit nou nét de fruitsoorten zijn die in de herfst en winter wel verkrijgbaar zijn, maar gewoon wat minder lekker smaken. Uit een potje halen dus, die hap, om je weerstand te verhogen.

Lees ook:
Is het wel of niet goed voor je weerstand om vaak je handen te wassen?

Geen stress

Langdurige stress moet je eigenlijk altijd proberen te voorkomen. Eventjes stress is niet erg, het zorgt ervoor dat je alert bent; niet voor niets staat je lichaam tijdens stress in vlucht-of-vechtstatus. En je voelt ‘m al aankomen, bij langdurige stress staat je lijf de hele dag in een opperste staat van paraatheid, omdat alles bezig is met die vlucht-of-vechtreactie. Omdat je lichaam daarmee bezig is, is het minder beschikbaar om indringers af te weten. Bovendien zorgt langdurige stress ervoor dat er minder zuurstof in het bloed komt, waardoor je je moe kunt voelen. Kortom: no stress, just chill. Hoe? Hier vind je tips.

Beweeg

Waar veel mensen in de zomer wel de energie kunnen opbrengen om ’s avonds na het eten nog te gaan sporten of bewegen, is dat in de herfst en winter vaak wat lastiger. Die bank zit zo lekker en het is buiten al donker. Toch is het goed om dit wél te doen. Regelmatig bewegen bevordert de bloedcirculatie en dat zorgt er weer voor dat cellen en stoffen die betrokken zijn bij je afweersysteem hun werk goed kunnen doen. En ga vooral buiten sporten: frisse lucht is ook in het donker lekker.

Bron | Etos, Keesmakers, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Ook interessant