Gezondheid

Waarom het belangrijk is veel water te drinken tijdens het sporten

waarom-het-belangrijk-is-veel-water-te-drinken-tijdens-het-sporten.jpg

Hou je van een stevige hardloopsessie? Of werk je je graag in het zweet op de toestellen in de sportschool? Als je veel traint, is het belangrijk dat je ook weet hoe je je vochtniveau op peil moet houden.

Veel water drinken is belangrijk, maar hoeveel is eigenlijk goed genoeg?

Overtollige lichaamswarmte

Wanneer je hard aan het sporten bent, ga je zweten. Dit is een natuurlijke manier van het lichaam om jezelf tegen oververhitting te beschermen. Door te zweten raak je overtollige lichaamswarmte kwijt en je koelt af doordat zweetdruppels op je huid verdampen. Hoeveel vocht je verliest met zweten tijdens een inspanning hangt af van je conditie, de intensiteit en de duur van de activiteit én de temperatuur en vochtigheid waaronder je actief bent.

Kramp tijdens het trainen

Daarnaast heeft je lichaam vocht nodig om te kunnen sporten. Je spieren bestaan namelijk voor driekwart uit water. Daarnaast is water een belangrijk onderdeel van bloed. Als je te weinig water drinkt wordt je bloed stroperig. Hierdoor kunnen voedingsstoffen minder goed naar je spieren afgevoerd worden. Wanneer je voor of tijdens het trainen te weinig drinkt, voel je dit dan ook als eerste aan je spieren: je krijgt kramp. Als je uitgedroogd aan een work-out begint, moet je hart bovendien harder werken om bloed rond te pompen, stijgt je lichaamstemperatuur en gaat je hartslag sneller omhoog.

Vooraf je vochtniveau checken

Het moge duidelijk zijn, een goede vochtbalans is belangrijk wanneer je aan sport doet. Om uitdrogingsverschijnselen aan het begin van de training te voorkomen, kun je daarom het beste vier uur voordat je gaat sporten beginnen met het checken van je vochtniveau. Dit kun je doen door de kleur van je urine te bekijken. Is deze donkergeel of oranje gekleurd? Dan heb je duidelijk te weinig gedronken. Lichtgeel betekent dat je lichaam voldoende gehydrateerd is en doorzichtig wijst op een overschot aan vocht. Probeer een paar uur voor je gaat sporten wat meer te drinken in plaats van op het laatste moment nog een liter water weg te werken. Door regelmatig kleine beetjes te drinken, is je lichaam beter in staat om vocht vast te houden.

Water drinken tijdens het sporten

Omdat je tijdens het sporten veel vocht verliest door te zweten is het belangrijk om dit tijdens het sporten zo snel mogelijk aan te vullen. Ga je een uur sporten, dan heb je ongeveer aan 1 liter water genoeg. Ga je langer sporten? Dan kun je ervoor kiezen om sportdrank mee te nemen. Deze bevatten belangrijke mineralen die je door het zweten verliest en zorgen ervoor dat je je activiteit langer vol kunt houden.

Lees ook
Dit gebeurt er met je lichaam wanneer je te veel water drinkt

Vochtniveau na het sporten

Ook na het sporten is het belangrijk om goed te blijven drinken. Je spieren kunnen immers pas herstellen van alle inspanning als ze weer voldoende vocht bevatten. Drink dus ook water als je na de training geen dorst meer hebt. Wil je na de training weten of je vochtniveau in orde is? Dan kun je dit doen door jezelf te wegen. Ben je na de training een kilo lichter dan normaal? Dan moet je ongeveer anderhalve liter water drinken.

Bron | Sportzorg, Alles over sport
Beeld | iStock

Ook interessant