Gezondheid

Deze 10 ‘gezonde’ dingen staan niet de Schijf van Vijf (en dit is waarom)

smoothies-1.jpg

Dat we geen speklappen aantreffen in de Schijf van Vijf, snappen we. Maar wist je dat groentesap en verse smoothies er óók niet in voorkomen? Dit zijn tien ‘gezonde’ producten die we beter met mate kunnen eten en drinken. 

Zo bevat groentesap namelijk meestal kleinere hoeveelheden vezels, vitamine C, foliumzuur (B11) en andere (bioactieve) stoffen, dan van nature in groente aanwezig zijn. Daarom telt het wat het Voedingscentrum betreft niet mee voor onze dagelijkse portie groente. Ook vers bereide smoothies bevatten minder vitaminen dan vers fruit: omdat de structuur van groente en/of fruit kapotgaat in de blender, blijft er minder van de voedingswaarde over. Vruchtensappen uit een pak kun je beter helemaal vermijden; daarmee krijg je relatief weinig vezels en veel suiker binnen. Gezonder is om de volledige vrucht of groente te eten. Dat vult ook beter, aldus het Voedingscentrum.

Ook niet in de Schijf van Vijf

Zeven andere ‘gezonde’ voorbeelden die je niet terugvindt in de Schijf van Vijf:

Blikgroente of groenten in een pot met toegevoegde suiker of zout
Aan groenten in blik en pot wordt vaak zout en soms ook suiker toegevoegd. Het eten van minder zout verlaagt de bloeddruk. Blikgroenten zonder toegevoegde suiker of zout kunnen wél, net als ‘kale’ diepvriesgroente en voorgesneden groente.

Groente à la crème
Hieraan is room en zout toegevoegd. Betere keuze: verse groenten, diepvriesgroenten en voorgesneden groente.

Fruit in blik op siroop
Aan fruit in blik of pot wordt vaak suiker toegevoegd in de vorm van siroop. Fruit in blik op uitgelekt vruchtensap mag wel volgens de Schijf, daar zit minder suiker in.

Gedroogd fruit met toegevoegde suiker
Gedroogd fruit zonder toegevoegde suiker kan wel, maar ‘maximaal een handje per dag’.

Sojadrank, rijstmelk, havermelk e.d. met meer dan 6 gram suiker per 100 milliliter en/of onvoldoende voedingsstoffen
Een gezonder alternatief zijn plantaardige dranken met maximaal 6 gram suiker, 3 gram eiwit, 80 milligram calcium en 0,24 gram microgram vitamine B12 per 100 ml.

Light-frisdrank
Light-frisdranken zijn beter dan suikerhoudende dranken, maar ze kunnen nog steeds tanderosie veroorzaken. Beter: kraanwater en koffie en thee zonder suiker.

Kokosvet
Kokosvet is een plantaardig vet waar in verhouding erg veel verzadigde vetten zit. En daarvan weten we dat het het cholesterolgehalte in het bloed verhoogt. Kies liever voor andere plantaardige oliën zoals zonnebloem- of olijfolie.

Op de website van het Voedingscentrum vind je een complete lijst van producten die nog meer niet in de Schijf van Vijf staan, waarom niet en wat een gezondere optie is.

Bron | Voedingscentrum

Bekijk ook: zo maak je een gezonde snack met blauwe bessen

Ook goed om te weten

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant