Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Wat zijn antioxidanten ook alweer en (waarom) hebben we die nodig?

antioxidanten-margriet.jpg

Het woord antioxidanten heb je vast wel vaker voorbij zien komen. Het wordt vooral benoemd als je gaat om groente en fruit, maar je hoort het bijvoorbeeld ook bij koffie en thee. Waarschijnlijk weet je wel dat ze gezondheidsvoordelen zouden bieden, maar wat zijn antioxidanten precies?

En wat voor voordelen bieden ze?

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidanten is een verzamelterm voor vitamine E, vitamine C, spoorelementen zoals seleen en zink en bioactieve stoffen zoals flavonoïden en betacaroteen. Daarnaast is glutathion ook een antioxidant. Deze wordt door je lichaam zelf aangemaakt. Dat zegt je misschien nog niet zo veel, dus leggen we je uit wat ze doen.

Vrije radicalen

In je lichaam beschermen deze antioxidanten je tegen de zogenoemde vrije radicalen. Dit zijn agressieve moleculen in je lichaam die schade kunnen aanrichten aan je cellen en weefsel. Deze schade wordt ook wel oxidatieve stress genoemd. Dit gebeurt wanneer er te veel vrije radicalen aanwezig zijn in je lijf, of wanneer deze stoffen zich op ongewenste plekken in het lichaam bevinden. Wanneer deze je lichaam aantasten, veroorzaakt dit mogelijk hart- en vaatziekten, kanker en schade aan het zenuwstelsel.

Onschadelijk maken

Die vrije radicalen ontstaan gewoon bij de normale stofwisseling, maar ook bij roken of zonnen. Bij bepaalde ziekten of aandoeningen kunnen deze ook gevormd worden, zoals ontstekingen. Soms kan het zo zijn dat vrije radicalen juist een goed effect hebben. Zo kunnen immmuuncellen deze gebruiken om ongewenste bacterien te doden of om beschadigde eiwitten in de spieren op te ruimen na het sporten. Antioxidanten die je binnen krijgt door gezond eten maken de vrije radicalen onschadelijk en voorkomen dat deze je aantasten. Daarnaast hebben ze vaak ook een cholesterolverlagende functie.

Lees ook:
Goed voor je darmen en nog 5 gezondheidsvoordelen van avocado

Supplementen

Antioxidantsupplementen zijn volgens het Voedingscentrum onnodig. Sterker nog, wanneer je deze slikt kan je al snel een teveel binnen krijgen. Dat komt omdat je bij een normaal dieet vaak al de geadviseerde hoeveelheid antioxidanten binnen krijgt. Wanneer je meer binnen krijgt dan wat er geadviseerd wordt, kan dat juist weer leiden tot een toename van het risico op kanker. Dit wordt ook wel het pro-oxidant effect genoemd. Bij een hoeveelheid van 15 mg betacaroteen per dag, kan dit voor rokers bijvoorbeeld leiden tot een grotere kans op longkanker. In combinatie met vitamine E en C kan dit daarnaast weer zorgen voor een grotere kans op maagkanker. Het is dus verstandig om supplementen niet te slikken, behalve wanneer een specialist je dit persoonlijk aangeraden heeft.

Superfoods

Een voedingtrend die je veel ziet zijn zogenoemde ‘superfoods’. Over superfoods wordt gezegd dat deze vol antioxidanten zitten. Omdat het effect hiervan nog niet helemaal bewezen is, hoef je nu geen blauwe bessen en gekke poeders in te slaan. Volgens het Voedingscentrum is een trosje bananen ook prima. Ben je toch op zoek naar antioxidantrijke voeding? Dan zijn hier een aantal goede opties.

Voor groente moet je vooral boerenkool, spinazie, spruitjes, broccoli, bieten, aubergine en rode uien eten. In fruit als druiven, gedroogde pruimen, granaatappel, rozijnen, bosbessen, aardbeien en frambozen zitten ook veel antioxidanten. Verder bevatten noten, volkoren granen, olijfolie, chocolade, zeevruchten en gevogelte deze ook rijkelijk.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Linda, het Voedingscentrum
Beeld | Getty Images


Margriet 01 ligt nu in de winkel! Een extra dik nummer met daarin je grote jaarhoroscoop, vuurwerk (maar dan in de keuken), een jaaroverzicht, fitte voornemens en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant