Gezondheid

Wat zegt kleur over onze voeding?

voeding_kleur.png

Waarom is een sinaasappel oranje en zijn bietjes rood? Puur toeval of zegt de kleur wel degelijk iets over hoe gezond deze producten zijn? Margriet zocht het voor je uit.

Van grijs weer wordt bijna niemand vrolijk. Als de zon schijn komt iedereen naar buiten en ziet de wereld er een stuk aantrekkelijker uit. Zo is het eigenlijk ook met groente en fruit. Van een bord vol grijze voedingsmiddelen word je niet blij, terwijl kleur uitnodigt om te eten.

Kleuren hebben effect op het zogeheten limbisch systeem in onze hersenen. Hier liggen onze stemmingen en gevoelens opgeslagen. Daarom kan een bepaalde kleur ook een bepaalde herinnering of een bepaald gevoel oproepen. Felle kleuren zorgen vaak voor een vrolijke stemming en zijn hierdoor uitnodigend.

Kleur = gezond

Groentes en fruitsoorten met een kleurtje zien er niet alleen vrolijk uit, ze zíjn ook gezond. Het is zelfs zo dat de sterkst gekleurde groenten de meeste antioxidanten bevatten. Antioxidanten gaan vrije radicalen in het lichaam te lijf. Deze gevaarlijke stofjes komen vrij in het lichaam bij bepaalde processen en kunnen – in grote hoeveelheden – hart- en vaatziektes en kanker veroorzaken.

Elke kleur in groenten en fruit bevat weer andere vitamines, mineralen en andere goede stoffen. De belangrijkste voorbeelden:

Rood: anthocyaan

Rode groentes en fruitsoorten hebben een positieve invloed op het bloed, het hart en het tegengaan van kanker.

Oranje/geel: beta-caroteen, flavonoïden

Oranje en gele groentes en fruitsoorten hebben een goede invloed op de bloeddruk en de weerstand van de huid.

Groen: luteïne, zeaxanthine en indolinen

Deze groentes en fruitsoorten zijn goed voor het zenuw- en beendergestel en gezichtsvermogen.

Blauw/paars: anthocyaan

Deze groentes en fruitsoorten zorgen voor een goed geheugen en hebben een positieve invloed op de urinewegen en de stoelgang.

Wit: allium en allicine

Witte groentes en fruitsoorten zijn vooral goed voor het hart en hebben een positieve invloed op het cholesterolgehalte.

Conclusie: gekleurde producten bevatten veel antioxidanten. Welke kleur een product heeft, hangt dus af van welke antioxidanten ze bevatten.

Lees ook > Zijn groene appels gezonder dan rode?

Ook interessant