Er zijn verschillende oefeningen die snurken kunnen verminderen. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Wat te doen tegen snurken? Déze tips en trics kunnen je helpen

Snurk je zelf of heb je last van een snurkende partner, dan kan dat helaas zorgen voor flink wat slapeloze nachten. Maar wat te doen tegen snurken? Je kunt deze tips proberen om het snurken te verminderen.

Zo kun je zelf of kan je partner in het vervolg weer rustig in slaap vallen.

Wat te doen tegen snurken

Van de mannen snurkt tussen de twintig en vijftig procent, terwijl dat aantal bij vrouwen veel lager ligt: slechts 10 tot 25 procent. Heel wat uurtjes slaap worden dus verstoord, door die zagende geluiden. Met onderstaande tips kun je (de kans op) snurken verminderen.

Let op: ernstig snurken kan ook wijzen op andere aandoeningen, zoals slaapapneu. Wanneer je last hebt van ernstige snurkklachten is het dus belangrijk om contact op te nemen met je huisarts of een KNO-arts.

1. Probeer niet op je rug te slapen

De meeste mensen snurken eigenlijk alleen als ze op hun rug slapen, dus de oplossing klinkt gemakkelijk: je slaaphouding veranderen. Je kunt het beste op je zij slapen, om het snurken te vermijden. Op je zijde gaan liggen en vervolgens een kussen tegen je rug leggen, helpen om te voorkomen dat je op je rug rolt.

2. Verhoog je hoofdeinde

Lukt het je niet om op je zij te slapen of helpt dat niet? Dan is het slim om het hoofdeinde van je bed wat te verhogen. Dat kan met een verstelbaar bed, maar een extra hoofdkussen kan ook al voldoende zijn.

3. Oefeningen tegen snurken

Volgens Raj Dasguptam, slaapexpert van de Amerikaanse Academie voor Slaapgeneeskunde zouden keel- en mondoefeningen kunnen helpen tegen snurken. Bij Well+Good legt hij uit hoe dat zit. “Bij snurken praten we over het weefsel achterin de mond. Tijdens het slapen ontspannen deze weefsels en worden ze erg slap. Wanneer je dan ademt ontstaan er trillingen die het snurken veroorzaken.” Toch zijn er volgens hem een aantal oefeningen die je kunt doen om de weefsels sterker te maken. We nemen er vier met je door.

  • Tong krullen
    De eerste oefening die je kunt doen om snurken te verminderen is het krullen van je tong. Breng je tong achterwaarts naar je gehemelte, waardoor hij krult. Haal hem daarna weer naar voren en raak de achterkant van je boventanden aan. Herhaal dit dagelijks een paar keer om het effect te kunnen merken.
  • Spreek klinkers lang uit
    Door verschillende klinkers herhaaldelijk uit te spreken, kunnen je spieren worden versterkt. Zeg dagelijks bijvoorbeeld twintig seconden “ahhhh.”
  • Met lucht gorgelen
    Bij deze oefening steek je je tong zo ver mogelijk uit en adem je een flinke teug lucht in. Maak daarna een piepend geluid op een manier alsof je 30 seconden lang met lucht gorgelt.
  • Zingen
    Als je toch bezig met die oefeningen tegen snurken, dan kun je het ook wel een beetje leuk maken voor jezelf. Zing mee met je favoriete powerballad en train daarmee tegelijkertijd de spieren in je keel en je tong. Leuker kunnen we het bijna niet maken, toch?

4. Eet niet net voor je gaat slapen

Als je lijf nog druk bezig is om een zware maaltijd te verteren, is dat niet bevorderlijk voor de slaap. En een onrustige nacht kan ervoor zorgen dat je veel meer snurkt.

5. Koop een luchtbevochtiger

Een droge lucht is waarschijnlijk niet de belangrijkste oorzaak waardoor je snurkt, maar het kan het wel veel erger maken. Een luchtbevochtiger zorgt dat de luchtvochtigheid op een gezond niveau blijft, zo rond de vijtig procent, en je keel minder droog is. De kans dat je zonder droge keel veel geluid produceert, is veel kleiner.

6. Drink geen alcohol

Als je normaal niet snurkt, kun je door het drinken van alcohol alsnog flink gaan snurken. Dat komt omdat alcohol een verdovend middel is, wat je spieren kan laten verslappen. En dat geldt natuurlijk ook voor die in je neus en keer, waardoor een soort blokkade van je luchtwegen ontstaat en je dus gaat snurken. Laat alcohol dus staan, als je niet wilt snurken.

7. Afvallen kan helpen bij overgewicht

Als je overgewicht hebt, is het nodig om gewicht te verliezen om te kunnen stoppen met snurken. Dat mensen met overgewicht meer snurken, komt omdat je dan wat meer weefsel in je keel hebt. Dat zorgt er dan weer voor dat je eerder gaat snurken.

Helpen al deze trucjes niet en heb je veel last van het snurken? Dan is het verstandig om naar je huisarts te gaan.

Bron | Well+Good, Libelle, Mediapasmatras

Lisa Manche en Ilse van RoekelGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden