Gezondheid

Wat te doen bij overgangsklachten?

overgangsklachten.png

Overgangsklachten kunnen ongemak geven, maar ook leiden tot een uitputtingsslag. Onvoorspelbare menstruaties geven praktische problemen en als je slecht hebt geslapen, zal het niet meevallen om weer fit en vrolijk op je werk te verschijnen. Hoe zorg je ervoor dat je overeind blijft? En hoe zorg je ervoor dat het je  leven niet beperkt? 

Deel je ervaringen

Praat over je problemen met huisgenoten, collega’s, vriendinnen of de buurvrouw, zodat er meer begrip en steun komt als het even wat minder gaat. Dat kan erkenning en soms nuttige tips opleveren. Dat adviseert ook Fransje van der Waals, huisarts in Amsterdam. “Het is goed om te delen wat je voelt, ook met je partner en vriendinnen. Vertel je man dat je bang bent dat je te dik wordt, dus dat jullie opletten bij het koken. En vertel anderen dat je tijd voor jezelf nodig hebt; ze zullen je begrijpen.” Wacht ook niet tot het op het werk vastloopt of je een burn-out krijgt door overgangsklachten, maar probeer de taken goed te verdelen en vraag tijdig hulp of ga naar de bedrijfsarts voor advies.

Ontspanning

Uit diverse wetenschappelijke studies blijkt dat bewegen een positief effect heeft op veel gezondheidsproblemen, waaronder ook overgangsklachten. Maar hoe beweeg je nu op de juiste manier? Volgens sportarts Mineke Vegter  zijn er drie sleutelbegrippen die een rol spelen bij goed bewegen tijdens de overgang: ‘matig intensief’, ‘vaak’ en ‘leuk bewegen’. “Kies het niveau dat bij jou past; maak het vooral niet te zwaar! Wanneer je klaar bent met bewegen, moet je het gevoel hebben dat je nog wel iets meer had gekund. Veel mensen bewegen te intensief en maar één of twee dagen per week. Dit voelt niet fijn, waardoor je het uiteindelijk niet volhoudt. Elke dag een half uur stevig wandelen is gezonder dan één keer per week stuk gaan op het sportveld.”

Voeding

Volgens diëtist Elly van Dam zijn veel overgangsklachten te beïnvloeden met voeding. “Goede vetzuren zijn de bouwstenen voor hormonen. Juiste vetten zijn de zogenaamde omega-3- (vis)vetzuren (in vette vis, walnoten, lijnzaadolie). Vermijd de slechte (verzadigde) vetten, zoals in vet vlees, snacks en volvette melkproducten. Suiker (ook in frisdrank, koekjes en geraffineerde producten) veroorzaakt insulineresistentie, overgewicht, diabetes en schommelde bloedsuikers, waardoor ook opvliegers en je stemming worden beïnvloed. Stimulerende stoffen als koffie en alcohol kun je beter beperken, omdat ze van invloed zijn op klachten als opvliegers, zweten en hoge bloeddruk.”

Ook vertelt Elly dat vitamines cruciaal zijn als je in de overgang bent. “Vitamine B voor energie, vitamine A voor huid en slijmvliezen. Het gebruik van multivitamines is geen overbodige luxe. Vitamine D helpt botontkalking voorkomen; daarvan is extra aanvulling nodig. Ook magnesium is belangrijk voor de botten: denk hier zeker aan als je spierkrampen hebt.”

Huisarts

Naarmate de overgang vordert, kan de hinder van de klachten toenemen. Ga naar de huisarts als eigen oplossingen (zoals hierboven) niet (meer) helpen. De huisarts kan informatie over de overgang geven en suggesties om klachten te bestrijden, of een behandeling starten. Ook kan de huisarts beoordelen of er nog andere oorzaken voor de klachten zijn, zoals een te snel werkende schildklier, een onverwachte zwangerschap of een baarmoeder met vleesbomen die abnormale bloedingen geeft. Ook kun je een verpleegkundig overgangsconsulent bezoeken voor voorlichting en advies. Kijk hiervoor op www.overgangsconsulente.nl.

>> Kijktip!
Programmamaakster Ingeborg Beugel (1960) heeft dit jaar ‘Uitgebloe(i)d’ gemaakt, een documentaire over haar eigen overgang. Bekijk de documentaire terug! 

Wat doe jij tegen overgangsklachten? 

Bron | Hot Topic, magazine over de overgang

Ook interessant