Gezondheid

Wat je moeder je nooit vertelde over de overgang

pensive-dreaming-woman-on-the-beach.jpg

Opvliegers, slapeloze nachten, moodswings; dikke kans dat je moeder het stilletjes onderging. Maar jij kunt wel degelijk wat doen aan overgangsongemakken!

Opvliegers

– Draag natuurlijke stoffen zoals katoenen linnen, en draag meerdere laagjes die je kunt uittrekken als het zweet je uitbreekt.
– Er bestaan verschillende natuurlijke middeltjes die opvliegers zouden kunnen verminderen, zoals rode klaver en kudzu root. Het is niet gezegd dat ze ook bij jou werken, maar het is de moeite van het proberen waard.
– Let op en vermijd triggers zoals cafeïne, pittig eten (zoals sambal), alcohol en sigaretten.
– Als de opvliegers je om de oren blijven vliegen, kan hormoontherapie uitkomst bieden. Informeer naar de mogelijkheden bij je huisarts of een gespecialiseerde overgangsconsulente, die alles weet over de overgang.

Slechte nachtrust

– Zorg dat je elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed gaat, kijk niet te lang tv in bed, vermijd alcohol voor het slapen gaan… Ze liggen misschien voor de hand, maar met deze slaaptips kun je écht beter slapen.
– Loop niet te lang door met slaapproblemen. Slaapgebrek is namelijk net zo ongezond voor je lichaam als roken en te weinig bewegen.

Hartkloppingen

–  Hartkloppingen in de overgang zijn meestal onschuldig, maar doordat je lijf minder oestrogeen aanmaakt, heb je in en na de overgang wél meer risico op hart- en vaataandoeningen. Gelukkig kun je dit zo veel mogelijk voorkomen door regelmatig te bewegen​ en gezond te eten​.
– Laat, om hart-en vaatziekten uit te sluiten, vanaf je vijftigste om de paar jaar je cholesterol, bloeddruk en bloedsuikerspiegel controleren.​
– Probeer stressfactoren te verminderen. Veel vrouwen in de overgang hebben baat bij mindfulness-oefeningen.

Vaginale droogheid

– Er bestaan zetpillen en zalfjes met oestrogenen die goed werken tegen vaginale droogheid. Deze gebruik je lokaal, dus in en rond de vagina. Meestal merk je al binnen een paar weken verbetering.
– Tijdens het vrijen kun je een glijmiddel gebruiken.

Urineverlies

– Als je vooral last hebt van (een paar druppels) urineverlies bij hoesten, lachen en sporten, geeft bekkenbodemfysiotherapie vaak veel verbetering. De therapeut leert je hoe je door bepaalde oefeningen de functie van de bekkenbodemspieren kunt verbeteren, waardoor je beter je plas kunt ophouden. Op www.nvfb.nl vind je adressen van bekkenfysiotherapeuten.
– Je kunt ook gratis thuis deelnemen aan het corewellness-videoprogramma. De bekkenbodemspieroefeningen in dit programma zouden de klachten bij zestig tot zeventig procent van de vrouwen verhelpen, aldus de website. Je zou er zelfs een plattere buik en betere houding van krijgen!
– Bij urge- of aandrangincontinentie heeft een behandeling met oestrogeentabletten of -crème meestal een goed effect.

Droge, schilferige huid

– Als deze 10 oplossingen voor een droge huid in de overgang niet werken, dan weten wij het niet meer…

Hoofdpijn

– Vlak voor en tijdens de overgang kun je meer last krijgen van hoofdpijn of migraine. Na de overgang nemen hoofdpijnklachten vaak juist af. Heb je eenmaal hoofdpijn, dan helpt een pijnstiller zoals paracetamol. Neem niet te vaak of te lang achter elkaar pijnstillers in. Dagelijks pijnstillers slikken geeft juist hoofdpijn, de zogenaamde medicijnafhankelijke hoofdpijn.
– Heb je elke maand één of meerdere migraineaanvallen, dan kun je medicatie overwegen die migraine helpt voorkomen. Vraag daarvoor je huisarts om advies.
– Houd in een dagboekje bij wanneer je hoofdpijn hebt om zeker te weten dat het met je cyclus te maken heeft.

Meer gezichtshaar

– De pincet is je beste vriend.
– Als je voorgoed met ongewenste haargroei wilt afrekenen, dan kun je kiezen voor een professionele behandeling met laser, IPL of elektrisch ontharen.

Minder hoofdhaar

– Met hormoonpreparaten kun je de balans enigszins herstellen en haaruitval tegengaan. Overleg dit altijd met een deskundige, zoals een overgangsconsulente.
– Een ander kapsel kan ook al wonderen doen. Draag je haar korter of knip het in laagjes en kies liever voor een zigzagscheiding dan voor een scheiding in het midden. Tips voor meer volume > 

Vergeetachtigheid en concentratieproblemen

– Denk praktisch en maak lijstjes, niet alleen voor de dagelijkse boodschappen, maar ook met al je ideeën en plannen.
– Gebruik minder alcohol; te veel alcohol tast het geheugen aan.
– Meditatie en mindfulness-oefeningen verbeteren je concentratievermogen en houden je hoofd scherp.
– Beweeg! Mensen die een goede conditie hebben en de beweegnorm halen, hebben bewezen meer celgroei in de hippocampus, verantwoordelijk voor leren en geheugen. Een half uurtje per dag ‘matig intensief’ bewegen is voldoende. Belangrijk is wel dat je dertig minuten aan één stuk beweegt. Nog meer beweegtips voor je brein >
– Maak je vooral niet boos over je vergeetachtigheid. Het is een normaal verschijnsel dat bij de overgang hoort. Bovendien kan spanning ook maken dat je dingen vergeet. Als je je echt zorgen maakt over je geheugenproblemen, kun je een geheugentest doen.

Bron: gezondheidsnet.nl

Lees ook >

Overgang? ‘Ik voel me beter dan twintig jaar geleden’ 

 

Ook interessant