Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Na pre- en probiotica nu ook postbiotica: dit wil je erover weten

postbiotica.jpg

Je darmgezondheid op peil houden is heel belangrijk voor een gezond lichaam. Waarschijnlijk heb je de termen pre- en probiotica al vaker voorbij horen komen, maar nu is er ook postbiotica. Volgens wetenschappers zou dit niet alleen helpen bij je algemene gezondheid, maar ook ziekteverschijnselen kunnen verminderen. 

We leggen je uit wat je hierover moet weten. 

Pre- en probiotica

Voordat we uitleggen wat postbiotica precies is, is het handig om te weten wat die bekendere pre- en probiotica ook alweer doen. Probiotica zijn levende bacteriën en gisten die goed zijn voor je darmgezondheid. Dit zit onder andere in yoghurtdrankjes, gefermenteerde producten en er bestaan probiotica supplementen. Prebiotica zijn stoffen die helpen om de groei van probiotica te bevorderen. Dit zit bijvoorbeeld in fruit, groente, peulvruchten, brood en graanproducten. 

Wat is postbiotica? 

De termen pre- en probiotica hoor je tegenwoordig wel vaker, maar postbiotica is nog minder bekend. De afgelopen jaren komt hier steeds meer aandacht voor en verschillende wetenschappers onderzoeken de positieve impact. Postbiotica zijn bioactieve stoffen die door de probiotica worden geproduceerd of afgescheiden. Dit zijn bijvoorbeeld enzymen, oppervlakte-eiwitten van cellen, peptiden, polysachariden en korte korteketenvetzuren. Het voordeel van postbiotica ten opzichte van pre- en probiotica is dat het geen levende bacteriën bevat. Dat maakt de productie en het bewaren makkelijker. 

Lees ook:

5 veelgemaakte fouten die volgens specialisten darmklachten kunnen veroorzaken

Wat doet het?

Volgens onderzoek zou postbiotica de werking van probiotica kunnen verbeteren en ook los van de probiotica je gezondheid kunnen verbeteren. Het zou zowel het afweersysteem van gezonde als zieke mensen kunnen versterken. Volgens een studie van Wageningen Universiteit zouden postbiotica mogelijk een alternatief voor pre- en probiotica kunnen vormen voor kinderen en volwassenen. Uit de studie bleek dit niet alleen een algemeen positief effect op gezonde mensen te hebben, maar bleek ook dat dit bepaalde symptomen kon verlichten. Zo hadden jonge kinderen door postbiotica bijvoorbeeld minder last van diarree. Bij volwassen bleek dat dit daarnaast ook bij dermatitis – een ontsteking van de huid – een gunstig effect had. 

Hoewel het onderzoek naar postbiotica nog loopt bieden de eerste resultaten wel al hoopvolle inzichten. Wetenschappers van de Britse Universiteit King’s College London vermoeden zelfs dat er in de nabije toekomst ‘slim’ toiletpapier of ‘slimme’ toiletten zullen komen, zodat er kan worden gemeten welke specifieke postbiotica we in onze darmen produceren. 

Bron | Gezondheid.be, Informatiecentrum voedingssupplementen & gezondheid
Beeld | Getty Images

Margriet 45 ligt nu in de winkel! Daarin lees je onder andere een interview met Tooske Ragas, gesprekken met moeders en dochters over vrouw-zijn toen & nu, de mooiste herfstwandelingen én antwoorden op 20 vragen over (gezond) gewicht. Haal ‘m snel in huis of bestel deze Margriet online zonder verzendkosten.

Ook interessant