Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Proteïne: wat is het en waarvoor heb je het nodig?

proteine-wat-is-het-en-waarvoor-heb-je-het-nodig.jpg

Proteïne, je hebt er vast weleens van gehoord. Maar weet je ook wat het is? Waar het inzit? En waar we het voor nodig hebben?

Wij leggen het je hier uit.

Waarom is proteïne belangrijk?

Proteïne is een ander woord voor eiwitten en is net als koolhydraten en vetten een voedingsstof. Proteïne bevat aminozuren waar je lichaam niet zonder kan, dus het is belangrijk dat je er voldoende van binnenkrijgt. Daarnaast helpt het ook nog eens bij de opbouw en het herstel van spieren en is het goed voor je huid én haar. Tot slot helpt proteïne ook nog eens het bloed bij het verspreiden van zuurstof door je lichaam.

Hoeveel proteïne heb je nodig?

Over het algemeen is het zo dat gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per nodig hebben. Iemand die zeventig kilo weegt, heeft dus dagelijks zo’n 56 gram eiwit nodig. Gemiddeld moet volgens de Gezondheidsraad bij volwassenen ten minste zo’n tien procent van alle calorieën afkomstig zijn uit eiwit. De precieze hoeveelheid eiwit die je nodig hebt is afhankelijk van je gewicht, leeftijd en omstandigheden.

Daarnaast verschilt de behoefte ook nog eens van persoon tot persoon. De ene persoon heeft nu eenmaal meer spierweefsel dan de ander. Bovendien benut de ene persoon meer aminozuren uit eiwit in eten dan de ander. Veel mensen eten meer eiwitten dan wat eigenlijk nodig is, maar dit heeft niet per se voor- of nadelen voor de gezondheid. Te veel eiwit eten is wel slecht voor baby’s en mensen met nierproblemen.

Waar zit allemaal proteïne in?

Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwit. Het komt zowel in plantaardige als dierlijke producten voor. Hier een handig overzichtje:

Plantaardige bronnen

  • Brood
  • Granen, zoals rijst en pasta
  • Peulvruchten, zoals bonen en linzen
  • Noten
  • Paddenstoelen en producten die hiervan zijn gemaakt

Dierlijke bronnen

  • Vlees
  • Vis
  • Gevogelte, zoals kip
  • Melk(producten)
  • Kaas
  • Eieren

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken.

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant