null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Wat is de beste tijd om zink supplementen te slikken?

Zink zorgt onder andere voor de opbouw van eiwitten, de vernieuwing en de groei van weefsel, helpt de stofwisseling én zorgt voor een goede werking van het afweer- en immuunsysteem. Het is dus goed om hier voldoende van binnen te krijgen. Zink komt in kleine hoeveelheden voor in allerlei voedingsmiddelen, maar er bestaan ook supplementen. En daarbij vraag je je mogelijk af: wat is de beste tijd om zink supplementen te slikken? 

We leggen je uit wat je over zink supplementen moet weten.

Symptomen van een zinktekort

Zink kent dus allerlei gezondheidsvoordelen voor je weefsel, afweer- en immuunsysteem en stofwisseling. Een zinktekort wil je daarom voorkomen. Dat kun je volgens het Voedingscentrum herkennen aan de volgende symptomen:

  • Anders ruiken en proeven
  • Afwijkingen aan de huid, slijmvliezen en het skelet
  • Verminderde afweer tegen infecties
  • Nachtblindheid
  • Achterblijvende groei en ontwikkeling van het geslacht

In Nederland zijn geen gevallen bekend van mensen met een zinktekort. Daarnaast is het volgens het Voedingscentrum onmogelijk om te veel zink binnen te krijgen. Alleen als je langdurig een hoge dosis zink supplementen slikt, kan er een tekort aan koper ontstaan. Daarom is het dus belangrijk om te weten hoe je zink supplementen het beste kunt innemen.

De beste tijd om zink supplementen te slikken

In principe is de beste tijd om zink supplementen te slikken vooral gebaseerd op je eigen voorkeur, maar zink op een lege maag innemen kan sommige mensen misselijk maken. Daarom is de ochtend - voordat je iets gegeten hebt - misschien niet het beste moment. Daarnaast zou zink ’s avonds slikken kunnen helpen voor een betere nachtrust. Uit een Italiaanse studie bleek dat zink in combinatie met magnesium en melatonine een uur voor het slapengaan de slaapkwaliteit aanzienlijk zou verbeteren. En ook uit een ander onderzoek onder verpleegkundigen bleek dat de slaapkwaliteit verbeterde wanneer de deelnemers een maand lang elke 72 uur 220 milligram zinksulfaatcapsules innamen. Als laatste zou ook bij jonge vrouwen rond de menstruatiecyclus de inname van zink de kwaliteit van slaap verbeteren.

Lees ook:

Deze voedingsstoffen heb je extra nodig als je ouder wordt

Niet combineren met andere middelen

Er zijn een aantal voedingsmiddelen en andere mineralen die de opname van zink in je lichaam kunnen verstoren. Dat zijn:

  • IJzer
  • Calcium
  • Fosfor
  • Koper

Hoewel de beste tijd voor zink vooral persoonlijke voorkeur is, kun je zink supplementen wel het beste minstens twee uur voor of twee uur na een hoge dosis van de bovenstaande mineralen en voedingsstoffen innemen.

Hoeveel zink mag je innemen?

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid zink voor volwassen vrouwen is 7 milligram per dag. Voor mannen is dit 9 milligram. Wanneer je gezond en gevarieerd eet krijg je volgens het Voedingscentrum al voldoende zink binnen. Mocht je toch een tekort vermoeden en/of zink bij willen nemen via supplementen, overleg dit dan eerst met de huisarts. Deze kan ook helpen om de juiste dosis te bepalen en controleren of dit mogelijk is in combinatie met eventuele andere medicatie.

Bron | Mind Body Green, Voedingscentrum

Beeld | Getty Images

Maryse de BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden