Eten Gezondheid

Suiker of zoetstof: wat is beter?

suiker.png

Als je wilt afvallen wil je eigenlijk geen suiker eten, maar over light-producten waar zoetstof in zit, gaan ook vaak indianenverhalen de rondte. Eigenlijk staan ze allebei regelmatig in het verdomhoekje. Wat moet je dan kiezen?

Iedereen, volwassenen, kinderen en zelfs diabeten kunnen probleemloos af en toe suiker eten. Maar als je jezelf echt regelmatig te buiten gaat aan zoete snacks als frisdrank, snoep of koekjes, tja, dan kun je daar wel klachten van krijgen. Zo’n onevenwichtige voeding kan maag-darmklachten, vermoeidheid of algehele malaise veroorzaken. Je kunt af en toe best een zoete snack eten, als je verder maar zorgt voor een gevarieerd en gezond eetpatroon.

Twee soorten zoetstof

Toch kunnen er redenen zijn om geen of minder suiker te eten. Bijvoorbeeld omdat je op je gewicht wilt letten of omdat je diabeet bent. Kies dan producten waarin suiker vervangen is door zoetstof. Het maakt daarbij wel uit welke soort zoetstof gebruikt is. Er zijn twee soorten:

Intensieve zoetstoffen
Deze zijn vijftig tot vijfhonderd keer zoeter dan suiker, terwijl ze toch geen of nauwelijks energie leveren. Je komt ze tegen in zoetjes en zoetstof (tabletjes, vloeibaar of in poedervorm), light frisdrank en light toetjes. Als je er niet te veel van eet, kun je ze dagelijks eten.

Extensieve zoetstoffen (polyolen)
Die zoetstoffen zijn iets minder, of net zo zoet als suiker. Ze leveren in het algemeen slechts iets minder energie dan suiker. Polyolen worden veel gebruikt in producten voor diabetici. Maar pas op: wanneer je grotere hoeveelheden producten met polyolen in één keer eet of drinkt, kan dit maag-darmklachten zoals diarree veroorzaken.

Ook kinderen kunnen beter niet teveel polyolen (zoals sorbitol) binnenkrijgen. Zorg dat kinderen deze producten niet zomaar zelf kunnen pakken en hou een beetje in de gaten dat het niet de spuigaten uit loopt.

Bron: Voedingscentrum.nl

Ook interessant