Gezondheid

Wat is het belang van een goede houding?

tips-voor-goede-houding.png

Een goede houding kan het lichaam helpen beter te functioneren, je slanker en gezonder doen lijken en helpen de druk op de ruggengraat kleiner te maken. De hoogste tijd om te checken of jij de juiste houding hebt.

Waarom is een goede houding belangrijk?

Behalve dat een goede houding ervoor zorgt dat je lichaam beter functioneert, wordt ook je energieniveau verhoogd, je bloedsomloop verbeterd en pijn verminderd. Door bijvoorbeeld meer met de schouders voorover te hangen krijg je er ook geen pijn meer in, en voorkom je ook dat je eventueel je buik samendrukt, wat weer de werking van de inwendige organen hindert. Daarnaast vermindert een goede houding de kans op onevenwichtigheden in de spieren die kunnen leiden tot blessures bij het bewegen.

Heb jij de juiste houding?

Een goede houding begint bij de voeten. Wees je bewust van de plaatsing van je voeten en corrigeer het evenwicht. Controleer je houding door met beide blote voeten op heupwijdte te gaan staan, met de tenen naar voren. Controleer vervolgens de uitlijning van de ruggengraat – meestal de veroorzaker van onevenwichtigheden – door een boek op je hoofd te leggen. Een basisregel van een goede houding is dat het hoofd, de schouders en de heupen zich in hetzelfde verticale vlak bevinden, in één lijn met elkaar.

Spanning in de spieren

Spanning in de spieren veroorzaakt het ontstaan van ‘knopen’ en creëert tegenspanning in de omliggende en verwante lichaamsdelen. Daarom kan een slecht uitgelijnde ruggengraat ook de longen, hals en hersenen beïnvloeden; zelfs denkprocessen worden negatief beïnvloed als er te veel spanning op sommige spieren staat.

Alle spieren en het hele skelet zullen, net als alle inwendige organen van het lichaam, verbeteren door een nieuwe en gecorrigeerde houding. Als je eenmaal de juiste houding hebt gevonden, is het belangrijk de spieren te versterken die je in je positie houden, vooral die in de maagstreek en de onderrug.

3 tips over houding

Loop correct
Houd hoofd en lichaam in balans, en kijk recht naar voren. Beweeg vanuit je heupen alsof je van achteren wordt aangedreven. Zwaai ritmisch met je armen.

Zit correct
Maak gebruik van de steun die de stoel je biedt. Zit goed naar achteren. Verleng de ruggengraat en laat haar volledig steunen. Breng de heupen in evenwicht, met beide voeten op de grond. Houd de voeten plat op de vloer. Als je naar voren leunt, doe dat dan vanuit de heupen en ga niet met je schouders hangen of onderuitzakken.

Lig correct
Houd je ruggengraat lang. Ga niet gedraaid liggen. Houd het lichaam symmetrisch en lig zo veel mogelijk op je rug. Als je op je zij ligt, trek dan je benen niet te hoog op naar je borst en houd de rug horizontaal. Gebruik niet veel kussens, omdat dit een onnatuurlijke curve aan nek en ruggengraat geeft en tot spanning en hoofdpijn kan leiden.

Let jij vaak op je houding? Als je zit, staat of ligt? 

Ook interessant