Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

8 manieren om een opgeblazen gevoel tegen te gaan zónder medicatie

8-x-dit-helpt-tegen-een-opgeblazen-gevoel.jpg

Last van een vervelende opgeblazen buik? Natuurlijk is het verstandig om de oorzaak uit te zoeken, maar tot je die hebt wil je er natuurlijk alles aan doen om van de klachten af te komen. We zetten acht manieren om zo’n opgeblazen gevoel tegen te gaan voor je op een rij.

Een aantal van deze zullen je waarschijnlijk verbazen. Wist jij bijvoorbeeld al dat ananas kan helpen?

1. Laat rauwe groenten staan

Worteltjes, radijsjes of rucola zijn hartstikke lekker rauw, maar kun je helaas beter laten staan als je snel last hebt van een opgeblazen gevoel. Ook appels of druiven kunnen soms de boosdoener zijn. Als je snel dit soort klachten hebt, kun je beter gaan voor gekookte groenten en je fruit ook verwarmen. Dit breekt de vezels al gedeeltelijk af, waardoor je lichaam de groenten makkelijker kan verteren. Daardoor wordt de kans op gasvorming en een opgeblazen buik een stuk kleiner. Meer over groenten die een opgeblazen gevoel kunnen veroorzaken lees je hier.

2. Beweeg voldoende

Ook in dit lijstje mag voldoende beweging niet missen. Probeer elke dag een half uur actief bezig te zijn. Je hoeft niet direct een HIIT-work-out te gaan doen; een wandeling kan ook al heel goed helpen. Door te bewegen pak je twee dingen tegelijk aan: je vermindert stress én stimuleert je stoelgang en de werking van je darmen.

3. Neem pre- en probiotica

Een opgeblazen gevoel kan ook veroorzaakt worden door een darmflora die uit balans is. Dan heb je te veel niet zo goede bacteriën, en te weinig goede bacteriën in je darmen zitten. Om deze hoeveelheden weer in balans te brengen, kun je pre- en probiotica gebruiken. Probiotica bevatten een grote hoeveelheid melkzuurbacteriën die een positieve invloed hebben op een verstoorde darmflora, terwijl prebiotica voedingsvezels zijn die de groei van bepaalde bacteriën in de dikke darm stimuleren. Bekende voedingsmiddelen met probiotica zijn yoghurt, kefir en zuurkool. Prebiotica zitten vooral in graanproducten, groenten, fruit, noten en peulvruchten.

Lees ook: Dít vertellen deze 10 ‘poepsoorten’ je over je gezondheid

4 . Eet venkelzaad

Venkelzaadjes zijn maar heel klein, maar mogen tóch niet missen in deze lijst. De kunnen namelijk heel goed helpen tegen een opgeblazen buik. Je kunt ze toevoegen bij het koken, erop kauwen of ze in heet water doen voor een kop thee. Venkelzaadjes bevatten voedingsstoffen die de spieren rondom het spijsverteringskanaal helpen te ontspannen. Daardoor helpen ze om buikkrampen, gasvorming en daarmee een opgeblazen gevoel te verminderen. Gember heeft een vergelijkbare werking, en is dus ook een goede optie.

5. Eet meer ananas en papaja

Dol op ananas en papaja? Dan heb je geluk: deze exotische vruchten zijn namelijk héél goed als je last hebt van een opgeblazen gevoel. Waar appels, bessen en druiven het vaak juist erger maken, kunnen ananas en papaja een uitkomst bieden. Dat komt omdat deze fruitsoorten de natuurlijkere verteringsenzymen bromelaine en papaine bevatten, die je lichaam helpen voedingsmiddelen af te breken. Daardoor wordt de gasproductie in je darmen verminderd en daarmee dus ook het opgeblazen gevoel. Vooral de zure stam van de ananas blijkt veel van dit stofje te bevatten, al is dat misschien niet het lekkerste stuk. Verwerkt in een smoothie is deze gelukkig wél goed te eten.

6. Probeer langzamer te eten

Een van de meest effectieve manieren om een opgeblazen geboel tegen te gaan, is door langzamer te eten. Het verteringsproces begint in je mond; door goed te kauwen kunnen je maag en darmen je eten beter verwerken. Daarnaast hebben snelle eters een verhoogde kans op diabetes, overgewicht en een hoge bloeddruk. Hoog tijd om daar iets aan te doen dus. Probeer echt de tijd te nemen voor een maaltijd, leg je telefoon weg en zet de televisie uit. Zo kun je écht even focussen op je eten. Meer tips om van langzaam eten een gewoonte te maken kun je hier vinden.

Lees ook: Dít is waarom je vaker een opgeblazen gevoel hebt met warm weer (en zo voorkom je het)

7. Laat koolzuurhoudende drankjes staan

Deze is eigenlijk best voor de hand liggend: door het drinken van koolzuur slik je gas in, waardoor er gas in je darmen komt en je dat opgeblazen gevoel krijgt. Vooral in combinatie met suikers en/of alcohol kan dit voor een behoorlijk vervelend gevoel zorgen, wanneer je gevoelige darmen hebt. Af en toe een drankje kan natuurlijk wel, maar zorg dat je vooral ook veel water drinkt.

8. Laat je testen op intoleranties

Heb je regelmatig last van een opgeblazen gevoel, buikpijn of andere darmklachten? Dan is het verstandig om naar de dokter of een diëtist te gaan. Samen kunnen jullie ontdekken wat jouw triggers zijn en of je last hebt van intoleranties of allergieën. Lactose-intolerantie is bijvoorbeeld vaak de boosdoener, maar ook gluten of fructose kunnen de veroorzaker zijn van dit probleem. Als er niet direct duidelijkheid is, kunnen een eetdagboekje of het FODMAP-dieet soms uitkomt bieden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Medical News Today, Women’s Health, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant