Gezondheid

Wat doet hersengymnastiek?

positief-denken.png

Ons lichaam kunnen we fit houden door te trainen, maar hoe zit dat eigenlijk met onze hersenen? Kunnen we die – ook als we ouder worden – óók in conditie houden? En wat is dan de beste manier?

Joepie, het kan!

Goed nieuws: hoe jong of oud je ook bent, je kunt je brein trainen. Dat komt doordat de hersenen plastisch zijn; ze maken voortdurend nieuwe cellen en verbindingen aan. Dat gaat altijd door. Vanaf onze geboorte tot de dood. Wel neemt die plasticiteit af als je ouder wordt. Door aandoeningen als dementie kunnen de werking en de fitheid van hersenen ook erg veranderen. Maar, dat heeft weer met andere dingen te maken, erfelijkheid bijvoorbeeld. Daar valt niet tegen te trainen.

Breinbekers, ja of nee?

Zijn breinbrekers nou goed voor je geheugen of niet? Er is veel over geschreven en er is al net zo veel onduidelijkheid over. Alle puzzelboeken weggooien hoeft gelukkig niet. Het maken van puzzels helpt de hersenen te trainen. Maar het is niet zo dat je ook andere inzichten krijgt. Na het doen van een paar spellen, heb je door hoe het werkt. Het is belangrijk om jezelf cognitief te blijven uitdagen. Dat hoeft niet alleen via puzzels – beter van niet zelfs. Als je het met twee vingers in de neus doet, worden de hersenen niet meer uitgedaagd. Je moet iets zoeken wat je eigenlijk altijd al hebt willen leren. Een taal die je nog niet spreekt, een sport, koken. Het kan van alles zijn, als het maar nieuw is en je dus cognitief uitdaagt.

Bewegen = goed

Een gemakkelijke manier om je brein fit te houden is beweging. Dagelijkse beweging houdt de hersenen jonger, doordat de doorbloeding beter is en er stoffen als endorfine en serotonine worden aangemaakt. Het is goed voor de plasticiteit, maar ook voor je lijf en hart. Het maakt niet uit of je een stuk gaat wandelen of intensief sport, fietst of rent. De hartslag gaat omhoog, de doorbloeding van de hersenen verbetert en dat doet de hersenen goed. Vooral conditietraining helpt, aan de gewichten hangen in de sportschool heeft minder effect. Maar, het hoeft niet per se een sport te zijn. Ook met ramen lappen of buiten meedoen met een kinderspel ben je in beweging.

Doe eens iets anders dan anders

Je brein fitter maken of fit houden, dat kan best. Tenminste, als je echt wilt. Eentonigheid, routine en verveling doen hersenen de das om. Het brein moet worden geprikkeld en uitgedaagd. Hoe? Door standaardpatronen te doorbreken en verrassende dingen te doen. Bijvoorbeeld door eens een andere route naar je werk te nemen of door je tanden met je linkerhand te poetsen in plaats van met je rechter.

Train je rechter hersenhelft en je linker. Dat is nog best lastig. Bekijk het filmpje en kijk of het jou lukt!

Hoe hou jij je hersenen fit? Deel het hieronder!

 

cm29

Dit en meer, (breinpuzzels, -training en -tips) lees je in het dossier in Margriet 29. Vanaf vrijdag in de winkel of online te bestellen via Tijdschrift365.nl.

Ook interessant