Gezondheid

Dít kun je doen tegen vervelende dromen

wat-te-doen-tegen-vervelende-dromen.jpg

Als kind hebben we ze al: nachtmerries. Maar helaas zijn die vervelende dromen niet iets waar we na onze jeugd weer van af zijn. Slaapexpert Alies Coster legt uit waarom we zo veel vreemde dingen dromen.

Én hoe je het beste met nare dromen om kunt gaan.

Dromen tijdens je REM-slaap

“Tachtig procent van onze dromen vindt plaats tijdens onze REM-slaap. Als je dat zo leest, begrijp je vast waarom deze fase ook wel de droomslaap wordt genoemd. Je zou verwachten dat je hersenen dan compleet onder zijl zijn, maar niks is minder waar. De activiteit in je hersenen komt tijdens dit stadium namelijk sterk overeen met de hersenactiviteit die je laat zien wanneer je wakker bent.

Het enige verschil is dat je spieren totaal verlamd zijn, en dat is maar goed ook. Stel je voor, dat je echt gaat uitvoeren wat je in je droom aan het doen bent, sta je opeens om drie uur ’s nachts koek te happen, of ga je in het holst van de nacht de nagels van je cavia lakken. Bij dat laatste vraag ik me trouwens wel af hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, maar goed, we zullen er nooit achter komen. 

Van seksdroom tot een live actiefilm

Enfin, dromen zijn er in alle soorten en maten: van de hoofdrol spelen in een actiefilm, tot seks hebben met iemand waar je al jaren geen contact mee hebt. Soms droom je fantastische dingen, soms bizarre dingen. Of verwarrende.

Hoe je hersenen je dromen bepalen

Maar hoe kan het nou dat je ‘s nachts de raarste dingen droomt? Nou, stel je even voor dat je in je hersenen een gaspedaal hebt en een rem. Er zit gelukkig wel meer dan alleen dat, maar laten we het voor het gemak nu op deze twee tools houden.

Je gaspedaal is verantwoordelijk voor je rijkste fantasieën, gedachten en angsten. Je rem helpt je logisch te redeneren. Het ordent je gedachten, zodat je niet overspoeld wordt en je normaal kunt functioneren. Je rem heeft energie nodig om zijn werk te doen, en om dat de hele dag vol te kunnen houden, gaat dit gedeelte van je hersenen ’s nachts rusten, wat erin resulteert dat het ‘vrije’, creatieve gedeelte (je gaspedaal) in je brein dan alle ruimte heeft. Om bijvoorbeeld te dromen.  

Omgaan met vervelende dromen

De meeste mensen onthouden hun dromen niet, en als ze dat doen, dan zijn ze ze zo weer vergeten. Maar wat nou als jij de pechvogel bent die vervelende dromen wel onthoudt? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je daar overdag geen last van hebt? En hoe ga je om met de angst dat het nog een keer gebeurt?

1. Wees er alert op dat je je droom niet gaat herbeleven

Misschien heb je die neiging wel, om die gekke droom te herhalen. Alsof je het wilt onthouden. Het is goed dat je je gevoelens uit, maar zodra je herkent dat je je droom repeteert op een manier dat het niet (meer) helpend is, is het goed om vanaf nu te denken: ‘O ja, dat hoeft niet. Het was maar een droom’. De details van je droom aan je partner of collega vertellen, valt trouwens ook in deze categorie. Dat kun je beter niet doen, zo houd je je droom levendig – en dat is wat je juist niet wilt.

Meer van Alies:
Dit is waarom je niet lekker slaapt in een vreemd bed

2. Neem de controle terug

Ook als je probeert zo weinig mogelijk aandacht te schenken aan de nare droom, kan het zijn dat hij toch weer opduikt in je gedachten, terwijl je hier niet op zit te wachten. Wat je dan kunt doen, is de touwtjes in eigen handen te nemen. Je herhaalt je droom, maar maakt er een positief einde aan. In plaats van dat je wakker schrok omdat de inbreker jou te pakken kreeg… Hoe zou het zijn als jij de held van het verhaal was en de inbreker overmeesterde? Of misschien drink je uiteindelijk wel een kop thee met de insluiper, omdat het je beste vriend(in) bleek te zijn. Door het nieuwe script voor je droom op te schrijven zet je je gedachten kracht bij.

3. Ga je droom niet analyseren

Er zijn verschillende stromingen (geweest) die aan elke droom een betekenis geven. Zo geloofden de oude Grieken bijvoorbeeld dat een droom duidelijk maakte welke ziekte je onder de leden had. Daarna kwamen nog vele andere theorieën, waaronder de welbekende psychoanalytische droomtheorie van Freud. Eén ding hadden ze gemeen, en dat is dat ze een droom tot in de puntjes overdachten en betekenis gaven. 

Wanneer jij dit bij je eigen vervelende dromen doet, schenk je automatisch ook aandacht aan het gevoel dat erbij hoort. Inmiddels weten we dat wat je aandacht geeft groeit. En dat dat vervelende gevoel blijft hangen is nou net wat je niet wil. Als je na het lezen van dit stuk herkent dat het overdenken van je droom jou stiekem meeneemt in nare gevoelens, dan kun je je droom beter links laten liggen. Focus juist op wat er -ondanks de nare droom- wél fijn was die nacht.

4. Koppel een fijne associatie aan dromen

Heb je een vervelende droom gehad, een hele gekke of bizarre en merk je dat je daar een naar gevoel aan overhoudt? Daag jezelf dan eens uit om er een fijne gedachte aan te koppelen. 

  • Een voorbeeld van niet helpende gedachten: Ik voel me ellendig door die dromen. Nu krijg ik een slaaptekort door die dromen. Of de droom is een teken dat er iets engs aankomt. 
  • Voorbeeld van een fijne associatie: Dromen doen iets voor mij. ’s Nachts is mijn systeem aan het werk, even opruimen, iets aan het verwerken.

Voel je dus vet dankbaar bij elke vervelende droom: “Oké, blijkbaar is er weer iets opgeruimd. Thank you!

Iedereen droomt

Iedereen droomt – óók degenen die zeggen niet te dromen. Dat je je dromen onthoudt, kan een teken zijn dat je licht slaapt. Een diep-slapend brein kan namelijk geen nieuwe informatie opslaan. Het moet ergens alert zijn om dat te kunnen doen. 

Merk je dat je vaak licht slaapt, dan kan het raadzaam zijn een (slaap)coach in de arm te nemen. Je kunt het zelf ook fixen met een online-slaapcursus. Al met al, wat vervelende dromen betreft: besteed zo weinig mogelijk aandacht aan je droom, en als je het wél aandacht geeft: zorg dat dit een fijne ervaring wordt. Slaap lekker vanavond!”

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin.

Tekst | Alies Coster
Beeld | iStock

Ook interessant