Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Wat is beter: vast of vloeibaar voedsel?

vast-of-vloeibaar-voedsel.png

Vast voedsel, zoals brood, een pannenkoek of fruit, blijft langer in je maag dan vloeibaar voedsel zoals pap, een smoothie of een sapje. Dat blijkt uit recent onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Biopharmaceutics & drug disposition. Wat kun je daarmee als bewuste eter?

Hoe langer voedsel in de maag blijft, hoe beter de vertering op gang komt. Het spijsverteringsproces loopt langzamer dan bij vloeibaar voedsel of dranken. Daardoor krijg je langer een vol gevoel, je voelt je meer verzadigd. Ook moet je op vast voedsel langer kauwen, wat ervoor zorgt dat je eerder stopt met eten.

Tip 1: Eet vooral hele stuks fruit en groente

Een smoothie of een sapje kan natuurlijk prima, maar eet vooral ook hele stuks fruit en groente. Bij de bereiding van sap gaan vaak voedingsstoffen verloren, zoals vezels en vitamine C. In appelsap en druivensap zitten bijvoorbeeld nauwelijks nog vezels en vitamines. In een heel stuk fruit zitten al deze voedingsstoffen wel.

Tip 2: Drink vooral dranken met weinig calorieën

Iets te drinken klok je snel weg en het verlaat ook sneller je maag dan vast voedsel. Met calorierijke drankjes, zoals sap en frisdrank, krijg je bovendien ongemerkt veel calorieën binnen, zonder dat je daar lang een vol gevoel van krijgt. Drink daarom vooral water, koffie en thee zonder suiker en melk, en beperk dranken met veel calorieën.

Tip 3: Eet vezelrijk

Je krijgt langer een vol gevoel van producten met veel vezels, zoals volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en peulvruchten. En dat niet alleen: ze zorgen ook voor een goede darmwerking.

Bron | Voedingscentrum

Ook interessant