Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom warme chocolademelk helemaal niet ongezond hoeft te zijn

waarom-warme-chocolademelk-helemaal-niet-ongezond-hoeft-te-zijn.jpg

Warme chocolademelk, voor veel van ons echt ‘nostalgie in een mok’. Het liefst met een flinke dot slagroom er bovenop of misschien wat marshmallows erin. Echt gezond is het meestal niet. Toch hoeft warme chocolademelk helemaal niet ongezond te zijn, zeggen deze diëtisten.

Als je het met de juiste ingrediënten maakt, kan het zélfs gezondheidsvoordelen hebben. En drink je het maar af en toe? Geniet dan gewoon van je favoriete variant: een traktatie op z’n tijd kan geen kwaad.

Cacao of chocolademelkpoeder?

Als eerste kijken we naar wat je gebuikt om warme chocolademelk te maken; dat heeft namelijk veel invloed op hoe (on)gezond het is. Ga je voor cacao of kies je voor makkelijk en ga je voor warme chocolademelk in poedervorm? Volgens diëtist Amy Gorin kun je het beste kiezen voor ‘ouderwetse’ cacao. Tegen Bustle vertelt ze dat dit een aanzienlijk gezondere optie is. Een mix voor warme chocolademelk bestaat vaak uit een beetje cacaopoeder, gemengd met suiker, melkpoeder en middelen om te zorgen dat het lang houdbaar blijft. Hoewel er volgens Gorin in principe niet veel mis is daarmee, kun je een warme chocolademelk een stuk minder ongezond maken, als je zélf melk en zoetstoffen in de gewenste hoeveelheid toevoegt.

Lees ook:
Gek op chocolademelk? ‘Hot chocolate bombs’ veroveren het internet (en zo maak je ze zelf)

Antioxidanten en mineralen

Volgens diëtiste Bianca Zeitlin is cacaopoeder rijk aan antioxidanten, die verschillende gezondheidsvoordelen hebben. Zo blijkt uit onderzoek dat ze een positief effect hebben op je cholesterol en een ontstekingsremmende functie hebben. Ook zorgen de zogenaamde flavonoïden dat je bloeddruk wat verlaagt, waardoor de kans op een hartaanval of beroerte enigszins afneemt. Daarnaast bevat cacao ook een aantal mineralen, zoals: kalium, calcium en magnesium. Die laatste kan bijvoorbeeld helpen om de hoeveelheid van het stresshormoon cortisol te verlagen in je bloed, vertelt Zeitlin. Mooi meegenomen, zeker in deze tijd.

Voordelen van melk

Ook het gebruik van verse melk – plantaardig of koemelk – kan volgens de diëtisten warme chocolademelk een stuk minder ongezond maken. Afhankelijk van welke soort je gebruikt, voegt het volgens diëtist Zeitlin, heel wat voedingsstoffen toe, in tegenstelling tot melkpoeder. Koemelk voegt de grootste hoeveelheid eiwitten toe, vertelt ze. Ook is het een goede bron voor calcium, wat belangrijk is voor de gezondheid van je botten. Of je gaat voor volle, halfvolle of magere melk, maakt voor deze voedingsstoffen niet uit. Wel zorgt een volle melk voor meer vet en calorieën, zegt ze.

Plantaardige opties

Ga je liever voor een plantaardige melk, bijvoorbeeld omdat je lactose-intolerantie bent of veganistisch eet? Ook dat is een goede optie, vertelt Zeitlin. Veel soorten plantaardige melk hebben toegevoegde vitaminen en mineralen, waardoor ze qua voedingswaarde in de buurt komen van koemelk. Wel bevatten ze vaak minder eiwitten, maar daarentegen wel weer meer vezels dan koemelk. Qua eiwitten kun je volgens Zeitlin het beste gaan voor sojamelk. Amandelmelk kan volgens haar ook een goede optie zijn, omdat het een nootachtige smaak toevoegt én vol zit met vitamine E. Dat is weer goed voor je mentale gezondheid. Wie zegt nu nog dat warme chocolademelk ongezond is?

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bustle
Beeld | Getty Images

Ook interessant