Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Het is Wandel tijdens je Werk-dag: dít zijn de voordelen van een blokje om

wandel-tijdens-je-werk-dag-dit-zijn-de-voordelen-van-een-blokje-om.jpg

Heb je een zittend beroep? Dan is het de bedoeling dat je vandaag tóch even in de benen komt. Het is namelijk Wandel tijdens je Werk-dag. Helemaal als thuiswerker kan het lastig zijn om voldoende stappen te zetten, en dat terwijl lopen juist zo goed is voor je mentale én fysieke gezondheid.

Volgens experts zou een blokje om tijdens het werken er zelfs voor zorgen dat je betere resultaten levert.

Van Wandel naar je Werk-dag naar Wandel tijdens je Werk-dag

In ‘normale jaren’ organiseert Wandelnet de Wandel naar je Werk-dag, maar omdat zo veel mensen nu thuiswerken zou dat wel een erg klein stukje zijn van de slaapkamer naar de keukentafel. Daarom is de dag dit jaar omgedoopt tot Wandel tijdens je Werk-dag: een dag waarop we aangespoord worden om allemaal een blokje om te gaan tijdens de werkdag. Loop bijvoorbeeld tóch de afstand die je normaal naar kantoor zou lopen, ondanks dat je thuiswerkt.

Voordelen van wandelen

Maar waarom is wandelen tijdens het werken eigenlijk zo belangrijk? Dat blijkt een aantal verschillende redenen te hebben. Het helpt je beter na te denken, je verbrandt extra calorieën, het is goed voor vrijwel ál je spieren en gewrichten en wandelen verkleint de kans op hart- en vaatziekten.

Allerlei risico’s van zitten

Zoals fysiotherapeut Martijn van Soest ons eerder vertelde, zijn mensenlichamen eigenlijk niet gemaakt om langere tijd achter elkaar in dezelfde houding te zitten. Niet zo gek dus dat we steeds meer fysieke en mentale klachten krijgen nu veel van ons al een jaar lang thuiswerken. “Door bewegen wordt onze bloedcirculatie, stofwisseling en bewegelijkheid van de spieren verbeterd. Waar de mens vroeger als jager en verzamelaar veel afwisseling had tussen het zitten en bewegen, brengen wij Nederlanders tegenwoordig gemiddeld acht tot tien uur per dag zittend door”, schrijft hij in zijn blog.

“Langdurig zitten is een risicofactor voor overgewicht, diabetes type 2 en een vervroegd overlijden, zélfs als je daarnaast voldoende sport of beweegt.” Genoeg redenen om minder lang te zitten en vaker tussendoor op te staan dus.

Ook mentale voordelen

Maar niet alleen voor je lichaam is het beter om mee te doen aan deze Wandel tijdens je Werk-dag, ook voor je brein heeft het een positief effect. Dirk Schaars, specialist fit en gezond van het Kenniscentrum Sport en Bewegen, vertelt aan het AD dat er ook mentale voordelen zijn. Zo zouden wandelaars beter om kunnen gaan met stress en krijgen ze minder snel depressieve klachten. Ook helpt het volgens hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder om beter te leren plannen én kun je door regelmatig flink door te stappen flexibeler en creatiever denken.

Meer lezen over de voordelen van wandelen?

Bron | AD
Beeld | Getty Images

Ook interessant