Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Meest Gelezen

Neurologen zijn het erover eens: dit is zonder twijfel de gezondste snack voor je hersenen

walnoten-goed-voor-hersenen.jpg

Tussen het werken door iets snacken, maar wil je het wel gezond houden? Volgens neurologen Dean Sherzai en Ayesha Sherzai is er dan één ‘snack’ die het gezondst is voor je hersenen, namelijk: walnoten. We leggen je uit waarom walnoten zo ontzettend goed zijn voor je hersenen en je er dus best wat vaker een paar mag eten. 

Last van migraineaanvallen? Eet eens wat vaker walnoten.

Walnoten zijn goed voor je hersenen

Er zijn heel veel noten die allerlei gezondheidsvoordelen met zich meedragen, maar er is er eentje die er met kop en schouders boven uitsteekt: de walnoot. Deze noot zit vol vezels, eiwitten, magnesium, kalium, koper, zink, vitamine B6, vitamine E, polyfenolen, plantensterolen, arginine en melatonine. En dat is nog niet alles, want in walnoten zitten ook veel omega-3-vetten die goed zijn voor je hersenen. Aan Mindbodygreen legt neuroloog Ayesha Sherzai uit dat die omega-3-vetten belangrijk zijn voor de miljoenen vertakkingen van kleine slagaders die zuurstof en voeding leveren aan allerlei delen in onze hersenen. 

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het vooral de omega-3-vetzuren zijn die stress verminderen, zorgen voor een gezonde emotionele balans en een positief gevoel. Als laatste zouden volgens de neuroloog diëten met veel omega-3-vetzuren migraineklachten kunnen verminderen. Daarmee zou de frequentie en de ernst van de hoofdpijn af kunnen nemen. 

Lees ook: Moet je walnoten die je hebt geraapt eerst wassen voordat je ze opeet?

Lager risico op dementie

Neuroloog Dean Sherzai voegt daar aan toe dat er enkele onderzoeken zijn die hebben aangetoond dat mensen die regelmatig walnoten eten, een lager risico hebben op dementie. Volgens een studie bleek dat walnoten een eiwit kunnen afbreken dat in verband wordt gebracht met Alzheimer. Hoewel er nog meer onderzoek nodig is of walnoten hier echt het verschil in maken, of dat het effect niet hoofdzakelijk door de noten komt, kan het in ieder geval geen kwaad om eens wat vaker walnoten te snacken of aan je maaltijden toe te voegen. 

Bron | Mindbodygreen, Gezondheidsnet
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant