Gezondheid

5x waarom zonnebloempitten zo gezond voor je zijn

5x-waarom-zonnebloempitten-zo-gezond-voor-je-zijn.jpg

Hoewel we tegenwoordig minder zonnebloempitten eten dan vroeger, zouden we de zaden (nee, geen pitten) eigenlijk weer aan ons dieet moeten toevoegen. Ze hebben namelijk meerdere gezondheidsvoordelen.

Lekker door je ontbijtgranen, als snack of als topping op je soep.

1. Ze zitten vol voedingsstoffen

Zonnebloempitten zijn de zaden van de zonnebloem en deze worden geoogst en gedroogd. Hoewel ze dus pitten genoemd worden, zijn ze dat eigenlijk helemaal niet. Volgens Sonya Angelone, diëtiste en een woordvoerster van de Academie voor voeding en diëtetiek, zijn zonnebloempitten een heel goede bron van vitamine E, magnesium en selenium. “Het zijn voedingsstoffen die vaak ontbreken in onze voeding”, vertelt ze aan Women’s Health.

Lees ook: Deze notensoort helpt mogelijk om rimpels te herstellen

2. Ze verlagen je cholesterol

Zonnebloempitten bevatten ongeveer evenveel ijzer als hennepzaden, lijnzaad en chiazaad. Daarnaast zitten ze boordevol plantaardige eiwitten, gezonde vetten en vezels. Hoewel ze misschien vrij veel calorieën bevatten (97 kilocalorieën in één eetlepel zonnebloempitten), zijn ze dus wel gezond.

3. Ze verkleinen de kans op hart- en vaatziekten

“Een duidelijk gezondheidsvoordeel is vooral gerelateerd aan de gezondheid van het hart en het risico op hart- en vaatziekten”, vertelt diëtiste Alissa Rumsey aan Women’s Health. Zonnebloempitten bevatten plantaardige stoffen, ook wel fytosterolen genoemd. Deze zorgen ervoor dat je cholesterol lager wordt. Diëtiste Jessica Cording voegt hieraan toe: “Zonnebloempitten zijn een geweldige bron van vitamine E, die antioxiderende eigenschappen heeft. Vitamine E neutraliseert schadelijke chemicaliën in het lichaam en helpt ook het risico op verharding van de slagaders te verminderen.”

Lees ook: Déze 10 voedingsmiddelen dragen bij aan een gezond hart

4. Je eet er niet snel te veel van

De zaden zijn door de vele voedingsstoffen erg vullend, waardoor je sneller en langer vol zit. Dit weerhoudt je ervan om ongezonde snacks te nemen, die ook niet goed voor de lijn zijn.

5. Ze zijn goed voor je geheugen

De vitamine E waar de zaden bomvol mee zitten, is een belangrijke vitamine en antioxidant die de hersenen beschermt. Ook bevatten zonnebloempitten choline, wat een belangrijke rol speelt bij het geheugen. Dit stofje zou zelfs een rol spelen bij het voorkomen van dementie en de ziekte van Alzheimer.

Ongezouten zonnebloempitten

Allemaal voordelen dus. Maar, pas op: om ervoor te zorgen dat je geen natriumbom binnenkrijgt, kun je het beste ongezouten zonnebloempitten eten. Het is daarnaast beter voor je maag en darmen om te kiezen voor zaden zonder schil. De schil kan namelijk erg taai zijn, waardoor hij lastig te verteren is en zwaar kan vallen. Plus: zonder schil zijn ze ook nog een stuk smaakvoller.

Artikelen van Margriet.nl in je mailbox ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s Health, Voedingscentrum, VICE
Beeld | iStock

Ook interessant