Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Deze 5 gezondheidsvoordelen van peren kende je vast nog niet

gezondheidsvoordelen-van-peren.jpg

In het najaar zijn niet alleen appels het lekkerst, maar ook peren. Nog steeds zijn ze in de supermarkt te vinden en net zo lekker als in de herfst. Naast dat ze lekker zijn, bieden peren ook veel gezondheidsvoordelen. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

1. Peren zijn goed voor het immuunsysteem

Peren bevatten veel antioxidanten en kunnen hierdoor je weerstand goed versterken. Dat is fijn met koud weer wanneer we vatbaarder zijn voor virussen. De antioxidanten vitamine C, vitamine K en koper zijn te vinden in peren.

2. Ze kunnen verstoppingen voorkomen

Peren behoren tot de meest vezelrijke vruchten. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid vezels is vijfentwintig tot dertig gram. Een middelgrote peer bevat ongeveer zes gram vezels. Door regelmatig peer te eten krijg je dus veel vezels binnen, wat verstoppingen tegengaat.

3. Ze zijn goed voor hart-en bloedvaten

Daarnaast kan een dieet, wat rijk is aan vezels, ook het cholesterolgehalte verlagen, wat de gezondheid van het hart ten goede komt. Door een gezond cholesterolgehalte vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Tien gram vezels binnenkrijgen, per dag, kan al helpen voor een sterke daling van slecht LDL-cholesterol. Daarnaast kunnen vezels ook bijdragen aan een lagere bloeddruk.

Lees ook:
7x waarom je vaker appels zou moeten eten

4. Peren kunnen het risico op type 2 diabetes verlagen

Peren hebben een lage glycemische index. Hierdoor is de vrucht geschikt voor mensen met diabetes. Omdat de koolhydraten langzaam worden geabsorbeerd, blijft de bloedsuikerspiegel in balans. Daarnaast helpen de vezels, flavanolen en anthocyanen in peren de kans op diabetes type 2 te verminderen. Deze stoffen dragen bij aan het verhelpen van insulineresistentie. Dit zorgt ervoor dat de reactie van het lichaam op insuline verbetert, waardoor glucose makkelijker in het bloed kan worden opgenomen.

5. Laat je huid er mooi uitzien

Door regelmatig peren te eten, kan je huid er beter uit gaan zien. De vezels in peren voorkomen dat de bloedsuikerspiegel te veel schommelt, waardoor het collageen in je huid niet beschadigd raakt door te hoge suikergehaltes. Door onbeschadigd collageen ziet de huid er een stuk egaler uit. Daarbij kunnen peren het ontstaan van rimpels vertragen. Door de antioxidanten vitamine C, vitamine K en koper word je beschermd tegen vrije radicalen. Hierdoor zullen de huidcellen minder snel beschadigen en blijft je huid er langer jong uitzien.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron|Puurfiguur.nl
Beeld|Getty Images

Ook interessant