Gezondheid

Je geheugen verbetert en nog 9 redenen waarom yoga goed voor je is

10-x-waarom-yoga-goed-voor-je-is.jpg

Yoga: de een beoefent het met veel plezier, de ander moet er niet aan denken om zich in allerlei bochten te wringen. Of je er nu van houdt of niet, deze sport is het proberen waard. Wist je dat yoga heel veel gezondheidsvoordelen heeft?

Wij zetten de tien gezondheidsvoordelen van yoga op een rijtje:

1. Je wordt er flexibeler van

Oké, we geven toe dat het voor de hand liggend is, maar van yoga word je flexibeler. Na een aantal lessen zul je merken dat de oefeningen je steeds makkelijker afgaan. Yoga brengt je lichaam opnieuw in de juiste vorm en helpt de strakheid en stijve spieren en gewrichtsbanden te verlichten. Daarnaast krijg je minder snel problemen met je houding en minder snel pijn in je heupen en knieën.

2. Je spiermassa groeit

Tijdens het beoefenen van yoga zet je veel spieren in je lichaam aan het werk. Je traint je spieren waardoor het volume van je spiermassa groeit. Dit helpt je lichaam weer te beschermen tegen artritis.

3. Je beschermt je gewrichten

De bewegingen die je tijdens yoga maakt, zijn belangrijk voor gezond kraakbeen. Wanneer je niet beweegt, kan het kraakbeen vervagen en komt het bot bloot te liggen. Daarom kan yoga je gewrichten helpen te beschermen tegen artrose. Daarbij zijn de draaiingen en voorwaartse en achterwaartse buigingen, een goede oefening voor je rugwervels. Yoga met gewichten versterkt je armen en benen, en dat kan het risico op botten breken op latere leeftijd beperken.

4. Je balans verbetert

Yoga helpt je om je lichaam beter aan te voelen en te begrijpen wat het doet. Je verbetert je balans door simpelweg aan te voelen wanneer je niet in balans bent. Een goede balans is vooral belangrijk voor mensen die een slechte houding of knie- en rugproblemen hebben.

Lees ook: 5 tips om meer te bewegen als je een hekel hebt aan sporten

5. Je hartritme verbetert

Yoga lijkt misschien een milde sport, maar sommige yogabewegingen zijn aerobic en zullen je hartritme versnellen. Yoga kan je hartritme in rust vertragen en vergroot je uithoudingsvermogen. Je hebt een snellere bloedcirculatie en je neemt meer zuurstof op. Meer zuurstof in je lichaam helpt om zwellingen te verlichten. Een verbeterde toevoer van zuurstof naar de bloedcellen kan hart- of nierproblemen verhelpen en het aantal klontvormende proteïnen in het bloed beperken. Hierdoor verlaag je het risico op hartaanvallen en beroerten.

6. Je wordt er blij van

Door elke vorm van beweging stijgt je serotonineniveau en word je dus blij. Uit een studie van de universiteit van Wisconsin blijkt dat de linker prefrontale cortex bij meditatie verhoogde activiteit vertoont. Dit betekent dat je geluksniveau hoger is en je immuunsysteem verbetert. Daarnaast zorgt yoga ervoor dat je minder snel last hebt van frustratie, spijt, boosheid, angst en stress. Het verminderen van stress leidt tot minder geassocieerde gezondheidsproblemen zoals migraine en hartaanvallen.

7. Je gaat gezonder eten

Naast dat yoga je helpt om voldoende te bewegen, helpt het je ook bij je dieet. Yoga moedigt mindfulness aan en je voelt je gemotiveerder om gezondheidsproblemen aan te pakken. Wat weer invloed heeft op wat je eet.

8. Je krijgt een beter geheugen

Door yoga ben je geconcentreerd op ieder onderdeel van je beweging, hoe die aanvoelt en hoe je ademhaling daarbij is. Als je gefocust bent, presteer je beter in het dagelijks leven. Onderzoek heeft aangetoond dat yoga je coördinatie, reactietijd en je geheugen verbetert. Daarnaast ben je minder afgeleid door je gedachten, en als je last hebt van angst, zullen die wellicht ook verminderen.

9. Je slaapkwaliteit verbetert

Yoga helpt je om te ontspannen en om in het moment te leven. Een voordeel hiervan is dat je meer rustmomenten voor je lichaam en hersenen in kunt plannen, waardoor je beter slaapt. Een verbeterde slaap helpt je dan weer beter te functioneren, stressniveaus te verminderen en laat je ook beter omgaan met je dagelijkse dosis stress.

10. Je zelfvertrouwen verbetert

Doordat je de tijd neemt om te reflecteren kan yoga een positieve invloed hebben op je leven en je zelfvertrouwen. Je voelt je beter omdat je door de yogahoudingen en je ademhaling van je lichaam geniet.

Ook yogaën? Dit is de best verkochte yogamat op Bol.com:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Goedgevoel
Beeld | iStock

Ook interessant