Gezondheid

Waarom voedingsadviezen zo veel van elkaar kunnen verschillen

voedingsadvies-dieet-verschillen-margriet.jpg

Veel mensen vinden het lastig om te bepalen welk dieet ze nou moeten kiezen om af te vallen. De ene expert zweert bij het ene voedingsadvies, de andere expert bij het andere.

Wat is nou wijsheid? En hoe zorg je ervoor dat je toch gezond eet?

Onderzoek naar voeding is lastig

Volgens hoogleraar Voeding en Gezondheid Jaap Seidell zit er zo veel verschil in voedingsadviezen, omdat wetenschappelijk onderzoek op dit gebied lastig is. “Je kunt de gezondheid van vleeseters vergelijken met die van mensen die geen vlees eten, maar je weet nooit wat je dan precies vergelijkt”, legt hij uit aan NU.nl. “Mensen die geen vlees eten, maken misschien ook andere bewuste keuzes: niet roken, veel bewegen of groenterijk eten.”

Daarnaast is het volgens de onderzoeker ook lastig om te bewijzen of de gunstige (of ongunstige) effecten wel door het eten van één bepaald product worden veroorzaakt. “Er zitten duizenden verschillende stofjes in één enkele tomaat. Wat die allemaal doen en wat voor invloed ze uitoefenen op elkaar en op voedingsstoffen in andere producten, daar zijn we nog lang niet helemaal achter.” Daar komt nog bij dat er niet zoiets bestaat als een placebodieet: een betrouwbare controlegroep is er dus vaak niet.

Lees ook
Dít dieet is opnieuw verkozen tot gezondste eetpatroon

Ieder mens is verschillend

Een andere belangrijke reden waarom er zoveel voedingsadviezen zijn, is dat niet ieder dieet bij ieder mens aanslaat. “Er is geen one-size-fits-all-oplossing”, beaamt Seidell. “Het verschilt van mens tot mens wat gezond voor je is. Daarnaast is niet ieder dieet voor iedereen geschikt. De één kan beter met een koolhydraatrijk dieet omgaan dan de ander. De één kan prima zonder vlees, de ander voelt zich er niet goed bij.”

Eén ding hebben alle voedingsadviezen gemeen

Wanneer je alle diëten en voedingsadviezen in grote lijnen bekijkt, hebben ze allemaal één ding gemeen.  Allemaal adviseren ze om veel groenten, fruit en volkoren producten te eten. Net als vetten uit natuurlijke producten zoals olijfolie, avocado en vette vis. “En voor iedereen geldt: bewerkt voedsel zoals koek, snoep, frisdrank en andere tussendoortjes zijn ongezonder dan onbewerkte producten zoals groenten en fruit”, stelt Seidel.

Wie moeite heeft om het juiste dieet te kiezen, kan zich daarom maar beter zoveel mogelijk houden aan de richtlijnen van de schijf van vijf. Deze richtlijn van het Voedingscentrum is de afgelopen jaren nauwelijks veranderd.

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken. 

 

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | NU.nl
Beeld | iStock

Ook interessant