Gezondheid

Last van stinkende scheten? Dít moet je daarover weten

stinkende-scheten-margriet.jpg

Scheten, winden: hoe je ze ook noemt, íedereen laat ze regelmatig. Meestal schamen we ons er een beetje voor, maar een wind laten is juist een heel natuurlijk verschijnsel. Scheten zijn ontsnapte darmgassen die iedereen produceert tijdens de spijsvertering. Maar waarom heb je soms ineens zo’n last van stinkende scheten? 

Wist je dat we gemiddeld dertien tot 23 scheten laten op één dag? De meeste laten we ’s nachts, zonder dat we dat doorhebben. Waar je overdag je winden nog weleens in wilt houden uit beleefdheid, laten we ze ’s nachts terwijl we slapen een stuk makkelijker waaien.

Darmgassen

Onze darmen verwerken dagelijks ruim elf liter aan voedsel en vocht, vermengd met spijsverteringssappen die daar in de maag bijkomen. Voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen worden in de dunne darm uit ons eten gehaald en in het lichaam opgenomen. De stoffen die daar niet worden opgenomen, worden in de dikke darm door bacteriën uit onze darmflora opgegeten. Deze bacteriën scheiden een gas af terwijl ze die stoffen verwerken.

Dat gas moet op de een of andere manier de darm weer uit, anders zou je enorm last krijgen van een opgeblazen buik. Het grootste gedeelte van de darmgassen wordt via de darmwand opgenomen, en verdwijnen op die manier. Maar soms krijgen niet alle darmgassen de kans om opgenomen te worden door de darmwand en moeten ze dus op een andere manier naar buiten. Die komen dan in je endeldarm terecht, en via de anus weer naar buiten. Scheten zijn dus eigenlijk hartstikke normaal, en onderdeel van onze spijsvertering.

Waarom stinkende scheten?

Darmbacteriën zijn nuttig en ze horen dan ook zeker thuis in je darmen. Zo zorgen ze er onder andere voor dat we ons eten kunnen verteren, maar ze hebben bijvoorbeeld ook invloed op je mentale gezondheid en ontstekingen in je lichaam. Die bacteriën zijn dan ook niet per se de oorzaak van stinkende scheten, maar de gassen die zij uitstoten hebben daar wel mee te maken.

Als die darmbacteriën bepaalde eiwitten uit ons eten moeten verteren, komt er zwavel vrij. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij vlees, kip en eieren. De een stinkt na het eten van die eiwitten meer dan de ander, dat komt doordat iedereen een unieke verzameling bacteriën heeft in zijn of haar darmflora.

Zure stinkende scheten

Maar scheten kunnen niet alleen naar zwavel ruiken, soms stinken ze ook een beetje zurig en naar zweetsokken. Dan heeft je lichaam misschien juist meer moeite met de vertering van koolhydraten, zoals suikers, zetmeel en vezels. Bij koolhydraten in de dikke darm ontstaat vergisting en boterzuur, wat zorgt voor die typische zure lucht. Deze soort stinkende scheten kun je vaak aan nog iets herkennen: het geluid. Als je koolhydraten niet goed verteert of veel suikers gegeten hebt, maken je darmen flink meer gas aan. Dat komt er met een hogere druk uit, en maakt daarom vaak geluid.

Lees ook
Waarom je volgens deze darmexpert je scheten gewoon moet laten ‘vliegen’

5 tips om je winderigheid te verminderen

Heb jij vaak veel last van winderigheid? Hoewel een paar scheten laten per dag echt gewoon normaal is, kan het wel vervelend zijn als je heel veel extra gas kwijt moet. Met deze vijf tips kun je die winderigheid hopelijk verminderen.

  1. Let op je voeding: peulvruchten, uien en koolsoorten zorgen voor meer windjes, omdat ze leiden tot vergisting in je darmen. Maar ook koolzuurhoudende dranken zoals frisdrank en bier kunnen voor scheten zorgen, net als grote hoeveelheden vlees. Alles met mate dus. Meer lezen over voeding en stinkende scheten? Lees dan hier verder.
  2. Niet alleen wát je eet, maar ook hóe je eet heeft invloed. Eet langzaam en kauw goed, elk hapje minstens twintig keer. Daarnaast kan er bij het kauwen van kauwgom, snel praten of een slecht zittend kunstgebit extra lucht binnenkomen.
  3. Probeer stress te verminderen. In stressvolle perioden span je je spieren onbewust aan, waardoor de vertering van je voedsel minder goed verloopt. Dat heeft tot gevolg dat je darmen te veel gassen produceren. 
  4. Blijf voldoende bewegen, dat zorgt ervoor dat je darmen beter kunnen werken en er minder gas wordt geproduceerd.
  5. Train je bekkembodemspieren, vooral als je wat ouder bent. Het kan zijn dat in de loop der jaren de kracht van je bekkenbodemspieren afneemt. Hierdoor houd je windjes minder makkelijk binnen. In dit artikel vind je tips voor het trainen van je bekkenbodemspieren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | MLD Stichting, Natuurdiëtisten
Beeld | iStock

Margriet extra 4

Heb jij Margriet Extra: Energiek & In balans al in huis? Een inspirerende special met veel handige tips die juist nú zo goed van pas komen. Over vol energie de zomer in te gaan, rust vinden in rituelen, wandelen en yoga en nog véél meer. Haal deze editie nu in de winkel óf bestel ‘m hier veilig online (zonder extra verzendkosten).

Ook interessant