Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom sommige vrouwen pieken als ze ongesteld zijn

sporten.jpg

Doe jij het vaak wat rustiger aan als je ongesteld bent? Zonde, want juist dán kun je vaak beter presteren, aldus de topsport-arts.

Als je elke maand met buikkramp op de bank ligt, kun je het misschien amper geloven, maar wielrenner Leontien van Moorsel hoopte dat ze tijdens een belangrijke sportprestatie ongesteld was. Haar pijngrens lag dan hoger en haar benen deden het beter. Ook profwielrenner en journalist Marijn de Vries heeft allesbehalve last van haar ongesteldheid. ‘De dag ervoor ben ik vaak hangerig en wat humeurig,’ schreef ze eerder in haar column in dagblad Trouw. ‘Maar als het eenmaal zover is, ga ik als de brandweer.’

Meer mannelijke hormonen

Ingrid Paul is topsport-arts in ziekenhuis Gelderse Vallei en speed skating coach. Zij legt uit hoe dat kan: “Kort voor ze ongesteld worden, hebben vrouwen naar verhouding meer mannelijke hormonen in hun lichaam. Geslachtshormonen hebben invloed op allerlei processen in het lichaam en op de gemoedstoestand van de sporter. Sommige vrouwen zijn, juist na eventuele ongemakken in de aanloop naar de menstruatie, op de eerste en tweede dag van hun ongesteldheid op hun best.”

Geen puf? Ook niet zo gek…

Toch verschilt het heel erg van vrouw tot vrouw. Het is ook heel normaal om uitgeteld op de bank te liggen als het weer ‘die tijd van de maand’ is. Volgens Frank Backx, sportarts en hoogleraar sportgeneeskunde bij het UMC Utrecht, hebben de meeste vrouwelijke sporters toch vooral last van hun ongesteldheid. “Over het algemeen kun je zeggen dat veelvoorkomende symptomen, zoals hoofdpijn, buikpijn en vermoeidheid, de prestaties negatief beïnvloeden.”

Deze eenvoudige oefening helpt bij menstruatiepijn:

IJzertekort

Ook in de dagen vóór de menstruatie kunnen fysieke klachten, zoals hoofdpijn, buikpijn en gespannen borsten, ervoor zorgen dat je minder goed presteert. Tijdens de menstruatie kan bloedverlies zelfs leiden tot een tekort aan ijzer, aldus sportarts Backx. IJzer is nodig voor de opbouw van hemoglobine, de stof die in de rode bloedcellen het transport van zuurstof regelt. En van myoglobine, een eiwit in de spieren dat zuurstof opslaat. Als je een ijzertekort hebt, ben je vermoeid en kun je slechter herstellen na inspanning. Je kunt daar wat aan doen met ijzerpillen, zegt Backx. Ook de anticonceptiepil kan klachten verlichten.

Bron | Volkskrant

Lees ook > Dit doet frisdrank met hormonen

Ook interessant