Gezondheid

Waarom je het best in september kunt beginnen met sporten

sporten-blessures.jpg

Heb jij deze zomer ook heerlijk genoten van de lekkerste wijntjes op het terras of lange barbecueavonden met vrienden en familie? Dan wordt het misschien tijd om binnenkort weer wat extra in beweging te komen. En laat september daar nou een hele geschikte maand voor zijn.

Zijn de vakantiekilo’s er bij jou ook aangevlogen? Dan vind je het misschien tijd om daar iets aan te gaan doen. Wist je dat september een betere maand is om te starten met goede voornemens dan in januari?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op
 margriet.nl/nieuwsbrief.

Grotere kans dat je nu namelijk meer uitgerust bent dan na de drukte van de feestdagen. En daardoor houd je je voornemens vaak veel beter vol! Kun je nog wat extra motivatie gebruiken? Dit is waarom september een ideale maand is om te starten met sporten:

1. Structuur

Na een vakantie, waarin je dagelijkse ritme wat losser is dan normaal, is het in september weer tijd voor de dagelijkse structuur. Iedereen is weer aan het werk en de kinderen zijn weer naar school. In het ritme weer, dus. En dat geldt ook voor gezond eten en sporten. Wanneer je deze dingen steeds op dezelfde tijden inplant, wordt het een gewoonte en dan hoef je geen moeite meer te doe om het vol te houden. Ideaal toch?

2. Het weer

Juli en augustus zijn vaak warm en broeierig. Niet gek dat je geen zin hebt om je dan ook nog bewust in het zweet te werken. Hoewel de temperaturen in september overdag nog wel kunnen oplopen, koelt het ’s avonds vaak al wat sneller af. Ook ’s ochtends kan het nog aardig koud zijn. Gebruik die koele momenten om lekker te gaan hardlopen in de frisse lucht of breng in de avonduren een bezoekje aan de sportschool. De dagen worden ook korter. Dus tegen de tijd dat je klaar bent, is de zon al onder en ziet niemand je knalrode gezicht – mocht je dat een punt vinden.

3. Weerstand

Maak in september gebruik van het feit dat je nog lekker buiten kunt sporten. Het is dan wel kouder en sneller donker, vergeleken met de winter heb je nog tal van mogelijkheden. Ook die late zonuurtjes in september zijn goed voor de aanmaak van vitamine D. Uit onderzoek is gebleken dat het gezond is om buiten te sporten, omdat je immuunsysteem verbetert en psychische klachten, zoals depressie en angst, verlicht worden.

4. Stralend de feestdagen in

Het klinkt misschien nog ver weg, maar door de drukte van alle dagen zit je voor dat je er erg in hebt alweer aan het kerstdiner. Wil jij dit jaar stralend en fit in een feestjurk verschijnen? Dan heb je nu nog voldoende tijd om jezelf in shape te krijgen. Bovendien is de kans groter dat de kilo’s er blijvend af gaan wanneer je geleidelijk afvalt, dan wanneer je last minute besluit een crashdieet te volgen.

Bron| Gezondheidsnet
Beeld| iStock

Ook interessant