Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom op de grónd slapen geen slecht idee is

slapen.jpg

Er gaat niets boven slapen in je eigen bed, met je eigen matras, je lievelingskussen en je favoriete dekbed. Je bed inruilen voor de grond, klinkt je waarschijnlijk dan ook niet erg aantrekkelijk in de oren, want het lijkt immers alles behalve comfortabel. Maar toch is dit volgens chiropractors een goed idee.

Heel gek is het idee ook eigenlijk niet. In Nederland wordt het niet snel gedaan, alleen met hoge uitzondering wanneer we kamperen en op een dun matje in een tent kruipen. Maar werp een blik op de Chinese levensstijl, en je ziet dat de bevolking aldaar veel op de grond leeft.

Op de grond slapen

Maar de comfort van je bed inruilen voor de harde vloer doen we niet zomaar. Dus wat kunnen de voordelen ervan zijn? Chiropractor Andrea Coote legt aan Woman and Home uit dat het allerlei pijntjes kan voorkomen. “In sommige gevallen kan het goed voor je zijn. Als je matras te zacht of te oud is, zullen je gewrichtsbanden en gewrichten onder spanning komen te staan ​​en pijnlijk worden. Door op de vloer te slapen, dwingt het harde oppervlak je ruggengraat om in lijn te blijven”, verklaart ze.

En heb je geregeld last van lage rugpijn, wat ook voelbaar is wanneer je in bed ligt? Ook dan kan slapen op een harde ondergrond, zoals de vloer deze pijn verlichten. “Sommigen vinden slapen op de grond met dergelijke klachten een stuk comfortabeler dan op een zacht matras”, aldus Coote.

Lees ook:
Lage rugklachten? Dit kun je daar volgens een fysiotherapeut het best tegen doen

Voordelen

Maar is het echt goed voor je? “Hoewel er niet veel bewijs is voor de voordelen van slapen op de vloer, zeggen veel mensen dat het hun rugpijn vermindert, hun houding verbetert en resulteert in een goede nachtrust”, meent Andrea. De reden hiervoor is simpel. “Bewegen is een medicijn, dus als je op de grond slaapt, kan het lichaam ’s nachts meer bewegen, in plaats van weg te zinken in een matras”, zegt Andrea. “Er wordt gezegd dat je je energiek voelt en klaar bent om ’s ochtends op te staan wanneer je niet uit bed stapt, maar van de grond komt in de ochtend.”

Zó doe je het

Wil je eens experimenteren? Zorg er dan voor dat je een dikkere pyjama dan normaal draagt, want de vloer is kouder dan je bed. Je kunt wel een kussen gebruiken, maar zorg ervoor dat het een dun exemplaar is. Want je nek moet in het verlengde van je ruggengraat zijn als je slaapt. Mocht het oncomfortabel aanvoelen, kun je als zijslaper een klein kussen tussen je knieën leggen. En slaap je op je rug? Dan helpt een kussen onder je knieën om de druk op je onderrug wat te verlichten.

Bron | Womenandhome
Beeld | Getty

Ook interessant