Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Meest Gelezen

Waarom je nu zo moe bent (terwijl je genoeg slaapt)

waarom-zo-moe.jpg

Voel jij je ook vermoeider dan normaal de afgelopen tijd? Je bent niet de enige die momenteel niet vooruit te branden is. Er zit een logisch verklaarbare reden achter waarom we nu zo moe zijn, die niks met je nachtrust te maken hoeft te hebben.

Er is meer met je aan de hand dan je misschien denkt. Geen paniek, maar we vertellen je wat kan helpen.

Waarom zijn we zo moe met z’n allen?

Ook jij hoort het vast veel om je heen en ondervindt het misschien aan den lijve: we zijn massaal moe. Op. Uitgeput. Kapot zelfs. En daar zijn traumaspecialisten niet verbaasd om. Door de pandemie hebben we allemaal wel een vorm van stress en trauma ervaren, die nog niet over is – en nu mogelijk zelfs weer een opleving maakt. Pas na een traumatische gebeurtenis, besef je je de psychologische gevolgen ervan. Niet zo gek dus dat een jaar lang stress door een pandemie een enorme tol van je mentale én fysieke gezondheid kan eisen, en je dat nu pas merkt.

Onderschat de impact niet

Onderschat de impact van de pandemie niet. Ten eerste hebben veel mensen direct met corona te maken gehad, doordat ze zelf ziek werden en nog altijd met de gevolgen kampen of een geliefde besmet raakte en misschien zelfs stierf. Ten tweede heeft iedereen te maken gehad met de beperkende coronamaatregelen. En ten derde werden we overspoeld met slecht nieuws door de media, die het ene na het andere bericht brachten over ziekte en dood. Het een is misschien erger dan het ander, maar het levert wel hetzelfde op: stress. We gingen massaal in de overlevingsmodus. En dat kan je immuunsysteem, spijsvertering en biologische ritme aantasten. Daar word je letterlijk heel moe van, met alle gevolgen van dien.

Lees ook:
Een jaar na haar coronabesmetting is Petra (63) nog niet de oude

(Nog) geen tijd voor herstel

Onze lichamen hebben het zwaar te verduren gekregen. Het is geen wonder dat we zo moe zijn. En met de onzekerheid die er nu is over de besmettelijkere deltavariant en de effectiviteit van het coronavaccin, is er mogelijk nog geen tijd voor echt herstel. Zonder tijd om te herstellen, kan dit je energiereserves compleet uitputten. Tijd voor actie, dus.

Kleine stappen zetten

Alhoewel, actie: je moet jezelf vooral rust gunnen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. “Begin klein en maak kleine aanpassingen die je geluk brengen”, adviseert trauma- en mentale gezondheidsexpert Tony Hansel tegenover Huffington Post. Focus je op een goede nachtrust, mediteer, probeer eens yoga, ga wat vaker wandelen en breng tijd door met je geliefden. Wat het ook is waarbij jij je iets ontspannen, gelukkig en veilig voelt.

Lees ook:
Zó kun je volgens een psycholoog het beste omgaan met negatieve gedachten

Hulp zoeken

Voel jij je inmiddels zo uitgeput dat het ook z’n weerslag heeft op je werk, relatie of gezin? Overweeg dan om hulp te zoeken van een psycholoog, praktijkondersteuner of andere expert. Wees vooral geduldig met jezelf. “Het is niet eerlijk om van ons lichaam te verwachten binnen een nacht te veranderen”, aldus Hansel. “Net als dat het een langzaam proces was om deze chronische stress te krijgen, is het aanpakken ervan ook een langzaam proces.”

Kortom: wees lief voor jezelf en schroom niet om om hulp te vragen. Iedereen is verschillend en heeft andere behoeften. Luister naar je lichaam!

Bron | Huffington Post
Beeld | Getty

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.

Ook interessant