's Nachts meer last brandend maagzuur Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Waarom je ’s nachts meer last kunt hebben van brandend maagzuur (en dít doe je ertegen)

Heb je wel eens last van brandend maagzuur? Dan is het je misschien ook wel opgevallen dat dit vooral ’s nachts erger is dan overdag. En dat is natuurlijk niet heel bevorderlijk voor een goede nachtrust. Maar waarom heb je ’s nachts eigenlijk meer last van brandend maagzuur?

En wat kun je hiertegen doen?

’s Nachts meer last van brandend maagzuur

Voedsel komt via je slokdarm in je maag terecht. Bij de overgang van je slokdarm naar je maag zit een sluitspiertje dat opent als het voedsel naar de maag gaat. Daarna sluit deze zich weer. Dit voorkomt dat het voedsel en het maagsap uit je maag niet opnieuw in je slokdarm terecht komt. Maar als je sluitspiertje niet goed werkt of je bijvoorbeeld een te volle maag hebt, dan gaat dat soms mis. In dat geval stroomt de zure maaginhoud terug in de slokdarm. En dat wordt ook wel brandend maagzuur, zuurbranden of een oprisping genoemd.

Dat je ’s nachts meer last kunt hebben van brandend maagzuur dan overdag, heeft vooral te maken met de zwaartekracht. Als je zit of staat, dan helpt de zwaartekracht je een handje om het eten van je slokdarm richting je maag te krijgen. Als je ligt kan het zure maagsap makkelijker terugstromen via de sluitspier. Dat zorgt vooral voor de volgende klachten:

  • Pijnlijk, branderig gevoel achter het borstbeen
  • Zure smaak in de mond
  • Hoesten
  • Geïrriteerde keel
  • Heesheid
  • Slikproblemen
  • Boeren

De beste slaaphouding

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om brandend maagzuur in de nacht te voorkomen. Allereerst kun je beginnen met de juiste slaaphouding. Slaap je het liefst op je buik? Dat kun je beter afleren. Dit kan namelijk een druk op je maag geven, waardoor het maagzuur naar boven wordt gedrukt. In plaats daarvan zou je het beste op je linkerzij kunnen slapen. Op je rechterzijde zouden de verbindende spieren tussen je slokdarm en maag zich ontspannen en dat wil je juist voorkomen.

Ook kan het helpen om je schouders en hoofd iets hoger neer te leggen (ongeveer 10 tot 15 centimeter) dan de rest van je lichaam. Hierdoor kan het zuur minder goed omhoog stromen. Als laatste tip in bed kan het helpen om loszittende kleding te dragen, omdat strakke kleren druk op je maag kunnen zetten.

Tips voor overdag om brandend maagzuur ‘s nachts te voorkomen

Naast tips voor in de slaapkamer, kun je overdag ook al het een en ander doen om de kans op brandend maagzuur ’s nachts zo klein mogelijk te maken.

  • Draag overdag ook loszittende kleding rond je maag, zodat er zo min mogelijk druk op komt.
  • Eet kleine maaltijden en kauw goed, zodat je spijsvertering niet overbelast raakt.
  • Vermijd grote, vettige maaltijden in de avond.
  • Ga na het eten niet liggen, maar ga bijvoorbeeld een blokje om.
  • Eet ten minste drie uur voor het slapengaan niet meer.
  • Beweeg minimaal een half uur per dag.
  • Probeer bij overgewicht af te vallen.
  • Vermijd gefrituurd, vet en pittig eten, koffie, citrusvruchten, alcohol, koolzuurhoudende dranken en volle zuivelproducten (zeker als je hier gevoelig voor bent).
  • Vermijd stress.
  • Stop met roken.

Bijna iedereen heeft wel eens last van brandend maagzuur, dus er is niet meteen reden om aan de bel te trekken. Heb je hier erg vaak en veel last van? Neem dan wel contact op met de huisarts. Deze kan eventueel medicatie voorschrijven en onderzoeken of er sprake is van een aandoening die de klachten veroorzaakt.

Bron | Gezondheid.be, Zorgwijzer

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden