Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Tijd om baantjes te trekken: 6x zó gezond is zwemmen

tijd-om-baantjes-te-trekken-6x-zo-gezond-is-zwemmen.jpg

Ben je dol op zwemmen? Dan hebben we goed nieuws. Regelmatig een paar baantjes trekken heeft allerlei voordelen voor je lichaam en geest. Van je longen tot je huid: zó gezond is zwemmen voor je lichaam. 

De hoogste tijd om deze zomer eens wat vaker een verfrissende duik te nemen. 

Zwemmen gezond voor de spieren

Als je last hebt van je spieren biedt zwemmen een uitkomst. Dit komt doordat je in het water geen last hebt van de zwaartekracht en de schokbelasting in het water minimaal is. Voor mensen met reuma, rug- en rsi-klachten biedt zwemmen dan ook veel voordelen. Na een kwartier in het water ontspannen de spieren zich. Hierdoor kun je je vloeiender bewegen en voel je je ontspannen. Daarnaast verlicht het de pijn en verstevigt het de houdingsspieren.

Goed voor je conditie

Als je een paar baantjes trekt, worden je longen aan het werk gezet om je genoeg lucht te geven. Door regelmatig te zwemmen vergroot je je longinhoud, en daarmee ook je conditie. Doordat het water je lichaam voor zo’n 90 procent draagt, train je je conditie zonder dat het een heftige impact heeft op de rest van het lichaam. Als je één keer per week zwemt zul je al gauw merken dat je minder snel buiten adem bent tijdens dagelijkse activiteiten, zoals traplopen of wandelen.

Zeker voor astmapatiënten kan zwemmen gezond zijn, omdat het de longcapaciteit en ademhaling verbetert. In de zomer is buiten zwemmen natuurlijk heerlijk, maar bij astma is een binnenzwembad vaak nog prettiger. Dat komt omdat de lucht in een binnenzwembad minder droog is en ook het aantal pollen is binnen een stuk minder.

Lees ook: Déze soorten astma komen vaak voor (en zo worden ze behandeld)

Goed voor je hart

Daarnaast is zwemmen ook gezond voor je hart. Als je de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk kleiner wil maken, is regelmatig baantjes trekken dé perfecte work-out voor jou. Zwemmen verlaagt namelijk je bloeddruk en cholesterolniveau. Voorwaarde daarbij is wel dat je wekelijks minimaal drie keer 30 minuten zwemt. Mocht drie keer zwemmen je iets te veel van het goede zijn, dan kun je het ook afwisselen met een andere sport die je hartslag flink doet stijgen.

Ontspanning

Als je last hebt van stress en gespannen spieren is zwemmen een goede oplossing. Bewegen in water heeft namelijk een ontspannen werking op de geest, waardoor stress wordt verminderd. Je zult zien dat je na afloop ontspannen het zwembad uit stapt.

Afvallen

Wanneer je wilt afvallen, is het belangrijk dat je daarbij sport. Korte explosieve sporten, zoals fitness en hockey, zijn dan minder geschikt. Je lichaam verbrandt dan namelijk koolhydraten in plaats van vetten. Die verbrand je wél door aan duursport – bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, fietsen en zwemmen – te doen. Hoeveel calorieën je uiteindelijk met zwemmen verbrandt, heeft te maken met hoe lang je gaat zwemmen en hoe vaak.

Huidaandoeningen

Zoek in de zomer ook vooral het zoute zeewater op. Dat is namelijk rijk aan magnesium, dat ervoor zorgt dat het vochtgehalte van je huid op peil blijft. Ook blijkt uit onderzoek dat zeewater goed is voor sommige huidaandoeningen, zoals psoriasis. Het zout en de kaliumchloride in het water zijn voordelig voor de huid en versnellen het genezingsproces. Eveneens zouden kinderen met eczeem baat hebben bij zwemmen in de zee.

Bron | Gezondheidsnet.nl, Libelle.be, Zwembad.be
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant