Gezondheid

Waarom het juist goed is om te sporten als je ongesteld bent

sporten-menstruatie.jpg

Is de maandelijkse feestweek weer aangebroken en lig je het liefst de hele avond met een warme kruik op de bank? Dan doe je er beter aan om toch maar je sportschoenen uit de de kast te trekken. Grote kans dat je geen zin hebt om van de bank of uit de bed te komen, maar een lichte sportactiviteit helpt tegen de menstruatiepijn.

Ook al moet je er niet aan denken, sporten kan de pijn tijdens je ongesteldheid verzachten. Sommige vrouwen beweren zelfs dat het hun sportprestaties zou verbeteren. Voormalig wielrenster Leontien van Moorsel gaf aan, beter te presteren tijdens haar menstruatie. Volgens haar kwam dat, omdat haar pijngrens lager lag wanneer ze ongesteld moest worden.

Sporten verlicht buikkrampen

Krampen worden veroorzaakt door verhoogde niveaus van hormonen; die laten de baarmoeder samentrekken, op dezelfde manier waarop spieren samentrekken wanneer je ze inspant. Doordat je baarmoeder samentrekt, verdrijft het lichaam het baarmoederslijmvlies. Sporten stimuleert je bloedsomloop en zorgt ervoor dat er meer bloed naar je baarmoeder gaat. Wat een verlichtend effect kan hebben. “Maar het is een combinatie van meer dingen,” legt gynaecoloog Dr. Erica Cahill uit. “Door te sporten, komen er ook endorfines vrij, een neurotransmitter die je goede humeur stimuleert en waardoor je je gelukkig voelt. Bovendien zorgt sporten ervoor dat het hormoon dat je lichaam aanmaakt als je gestrest bent, vermindert.”

Opgeblazen gevoel

Sporten kan ook helpen om dat opgeblazen gevoel te verminderen dat je tijdens je menstruatie hebt. Dat opgeblazen gevoel wordt veroorzaakt doordat vrouwen vlak voor hun menstruatie veel vocht vast houden. Wanneer je vervolgens gaat zweten, zoals bij een stevige work-out, verlaat het water je lichaam en dat verlicht je opgeblazen gevoel.

Menstruatieyoga

Je hoeft natuurlijk niet gelijk helemaal los te gaan. Een halfuurtje rustig joggen, doet ook al wonderen tegen de ergste krampen. Naast sport kunnen ook rek- en strekoefeningen helpen. Die zorgen er namelijk voor dat je spieren zich ontspannen, ook die rondom je baarmoeder. Er bestaan ook speciale yogaoefeningen die bedoeld zijn om de pijn van (menstruatie)krampen te verlichten.

Bron| Popsugar, de Volkskrant
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant