Gezondheid

Waarom je beter geen water kunt drinken na het sporten

waarom-het-belangrijk-is-veel-water-te-drinken-tijdens-het-sporten.jpg

Na een flinke work-out is het belangrijk om veel te blijven drinken. Door te zweten, verlies je veel vocht en dat moet worden aangevuld om je lichaam optimaal te laten functioneren. De meeste sporters kiezen er daarom voor, om tijdens en na het sporten veel water te drinken. Het is dorstlessend én gezond. Toch?

Fout gedacht. Australische wetenschappers hebben namelijk ontdekt, dat het drinken van water na het sporten juist kan zorgen voor meer kramp.

Vochtbalans

Onderzoekers van Edith Cowan University in Perth lieten tien mannen op een loopband rennen in een warme ruimte, totdat ze twee procent van hun lichaamsgewicht hadden uitgezweet. Toen ze klaar waren, kreeg de helft van de mannen normaal water om hun vochtbalans weer op peil te brengen. De andere helft kreeg sportdranken met elektrolyten erin. Vervolgens werd van iedere vrijwilliger de gevoeligheid voor kramp in de kuitspieren getest.

Mineralen

Elektrolyten zijn belangrijke mineralen die we via onze voeding binnenkrijgen. De belangrijkste zijn zout, kalium, bicarbonaat en chloride. Wanneer je sport, verlies je mineralen door te zweten. Een week na het eerste onderzoek werd het experiment herhaald. Ditmaal kregen de sporters die eerst alleen water hadden gekregen, ook een drankje met elektrolyten. “Er zijn veel theorieën over de oorzaken van spierkrampen,” vertelt Nosaka. “Maar dit is het eerste onderzoek waarmee we kunnen aantonen dat elektrolytenuitputting de primaire oorzaak is van spierkrampen.”

Kramp voorkomen

De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift BMJ Open Sport & Exercise Medicine . Nosaka geeft aan dat er nog wel meer onderzoek nodig is om te achterhalen hoe de elektrolyten precies de kramp laten verminderen. “Als we sporten, zweten we vocht dat elektrolyten bevat. Wanneer we die verloren vloeistof vervangen door zuiver water, verdunnen we eigenlijk de elektrolyten in ons systeem die spierkramp veroorzaken. Binnenkort willen we starten met een vervolgstudie om uit te vinden hoe het drinken van dranken met elektrolyten helemaal kramp kan voorkomen.”

Bron| BMJ Open Sport & Exercise Medicine
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via 
margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant