Gezondheid

Waarom het goed is om deze zomer wat vaker te fietsen

waarom-het-goed-is-om-deze-zomer-wat-vaker-de-fiets-te-pakken.jpg

Gebruik jij je fiets alleen wanneer je even snel een boodschap doet? Zonde, want fietsen heeft een hoop voordelen. Het is niet alleen een duurzaam vervoersmiddel, het draagt ook nog eens bij aan je algehele conditie. En wist je dat fietsen ook heel veel positieve effecten heeft op je gezondheid?

Vergeleken met andere sporten is fietsen veel minder belastend voor je spieren. Daardoor werkt het voor veel mensen motiverend en is het makkelijker vol te houden dan, bijvoorbeeld, hardlopen. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom je deze zomer eens wat vaker op de fiets zou moeten springen:

Minder risico op suikerziekte

Wie regelmatig een half uur of langer fietst, verkleint daarmee het risico op diabetes type 2. Fietsen zorgt er namelijk voor dat je lichaam beter suiker uit je bloed kan halen. En dat betekent niet dat je zeven dagen per week in het zadel moet gaan zitten. Drie keer per week, is in principe al voldoende. Maar hoe meer je fietst, hoe beter dat is voor je bloedsuiker, aldus het onderzoeksteam van de University of Southern Denmark.

Goed voor je hart

Uit diverse onderzoeken blijkt, dat het risico op een hartaanval met 50% daalt, wanneer je elke dag even flink beweegt. Geen zin om elke dag naar de sportschool te gaan? Spring dan eens op de fiets. Dan sport je zonder dat je het door hebt! Neem bijvoorbeeld een flinke omweg naar de supermarkt of laat je benen (en hart) even flink werken door, met tegenwind, een brug op te fietsen.

Afvallen door te fietsen

Wil jij deze zomer graag nog een paar kilootjes kwijt? Trek er dan lekker een middag op uit voor een mooie fietsroute in de natuur. Een half uur per dag fietsen is al voldoende om je vetverbranding een boost te geven. Daarbij hoef je helemaal niet hard te gaan. Sterker nog; alleen bij een gematigd tempo is je lichaam in staat zijn brandstof uit vet te halen. Wanneer je heel hard rijdt, haalt je lichaam de benodigde brandstof eerder uit koolhydraten. Fiets je regelmatig? Dan bouw je bovendien een grotere spiermassa op, waardoor je ook in rust meer gaat verbranden!

Mentale voordelen

Niet alleen je lichaam is gebaat bij fietsen, ook je geest wordt er blij van wanneer je er regelmatig even op uit trekt met je tweewieler. Vooral fietsen in de natuur heeft een rustgevende werking. Onderzoek heeft aangetoond dat je hersenen scherper en helderder worden wanneer je gaat fietsen. Daarnaast is de kans groot dat je na al deze activiteiten, in de buitenlucht, als een blok in slaap valt!

Inspiratie nodig? In de Margriet Fiets & Wandel special vind je onder andere: fijne fietsroutes langs de kust, heerlijke recepten voor onderweg, informatie over de positieve effecten van buitenleven, tips om je ideale fiets te vinden en een handige checklist! Je bestelt de special hier. 

Bron| Plos, Fietsersbond, Optimale Gezondheid
Beeld| iStock

Ook interessant