Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is waarom we door emoties meer eten (en wat we er aan kunnen doen)

dit-is-waarom-we-door-emoties-meer-eten-en-wat-we-er-aan-kunnen-doen.jpg

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is, dat te veel suiker slecht is, en dat we eigenlijk geen heel pak koekjes moeten eten. Maar waarom hebben we bij emoties dan toch zo vaak enorm veel trek in een vette hap, een héle reep chocolade of juist een glas wijn?

En wat kan je eigenlijk doen om emotie-eten te voorkomen?

Gevoelens vervangen regels

We weten wat gezond is en wat niet, en hebben allemaal bepaalde voedselregels in ons hoofd. Al van jongs af aan leren we dat chips en chocolade niet gezond zijn, een appel en een banaan wel. Meestal leven we onbewust volgens die regels, en kiezen we voor gezonde, voedzame maaltijden met af en toe een ongezonde snack tussendoor. Maar als je veel emoties hebt, kunnen al die regels al snel verdwijnen. Tegen Bedrock zegt psycholoog Susan Alberts dat we dan niet kijken naar onze lichamelijke honger, maar naar de emotionele honger die we voelen. Maar waarom willen we bij emoties dan eten?

Kindertijd

Dat emoties ons naar eten laten grijpen, is iets wat al in de kindertijd ontstaat. Als een baby huilt, krijgt deze melk om een gerustgesteld gevoel te geven. Als je als kind een snoepje krijgt bij pijn of verdriet, zul je later ook zin krijgen in iets zoets als je die emoties voelt. We leren op die manier namelijk dat negatieve gevoel te veranderen, door iets te eten: letterlijk troostvoer. Maar ook bij positieve emoties wil je graag eten: misschien kreeg je vroeger wel een ijsje als je een goed cijfer gehaald had op school. We hebben onbewust die emoties gelinkt aan eten, en leren dat maar moeilijk weer af.

Lees ook: “Overgewicht wordt voor een groot deel bepaald door onze hersenen”

Emotie-eten voorkomen

Natuurlijk is het echt geen drama als je na een flinke huilbui een stukje chocolade of een paar koekjes eet, maar het is natuurlijk niet gezond om dat bij elke emotionele uitbarsting – positief én negatief – te doen. Wat kan je doen om dat te voorkomen? Ten eerste is het belangrijk om stil te staan bij de emoties die je voelt, en hoe je daarmee om kan gaan. Probeer te denken in oplossingen, in manieren waarop je daarmee om kan gaan. Wil je eten als afleiding of om tot rust te komen? Ga dan een rondje lopen, een boek lezen of bijvoorbeeld puzzelen. Als emotie-eten bij jou een terugkomend probleem is, zou het kunnen wijzen op een eetstoornis of andere psychische aandoening. Het is dan aan te raden om professionele hulp te zoeken via de huisarts.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bedrock, Emotie-Eten De Baas
Beeld | iStock

Ook interessant