Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Nagelbijten: waarom doe je het?

nagelbijten.jpg

Nagelbijten is een slechte gewoonte. Het is onhygiënisch, ongezond en je nagels gaan er lelijk uitzien. Toch bijten zo’n zes miljoen mensen op hun nagels, zo blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Pathologische Onychophagie en Onychotillomanie (IPO). Waarom?

Nagelbijten uit gewoonte

Nagelbijten doen we uit verveling en gewoonte, net als roken. Gewoontes zijn moeilijk te stoppen. Je merkt meestal zelf niet dat je met je vingers in je mond zit.

Volgens het IPO is nagelbijten niet zomaar een nare gewoonte of verslaving, maar een impulsstoornis: een drang die vraagt om een bepaalde dwangmatige handeling. In de meeste gevallen begint het nagelbijten op de peuterleeftijd. Kinderen zitten dan vaak met hun vingers in hun mond. Daardoor verzachten de nagels en nagelriemen en zijn ze gemakkelijk af te bijten. Sommige mensen beginnen op latere leeftijd met bijten. De oorzaak is dan vaak spanning, stress of frustratie.

Nagelbijten is ongezond

Nagelbijters kauwen niet alleen op hun vingernagels. Soms moeten ook teennagels, nagelriemen en vingertoppen eraan geloven. Op den duur kan nagelbijten leiden tot ontstekingen en misvorming van nagels en vingertoppen, infecties van de mond en zelfs gebitsafwijkingen. Veel nagelbijters schamen zich hiervoor, maar kunnen desondanks niet stoppen met kluiven, meldt het IPO.

Tips om te stoppen 

Er bestaan veel theorieën en middeltjes om van nagelbijten af te komen, maar ermee stoppen is net zo moeilijk als stoppen met roken. Welke tips kunnen je helpen met stoppen?

– Nagelbijtvloeistof: speciale vloeistof die een nare smaak geeft als je met je mond aan je nagels komt.
– Handen verzorgen:
als je losse of harde velletjes hebt, verergeren die de drang tot nagelbijten. Smeer je nagelriemen daarom elke ochtend en avond in met een druppeltje olie of speciale handcrème om te voorkomen dat je nagelriemen uitdrogen.
– Acrylnagels: deze zorgen ervoor dat je iedere dag nieuwe mooie nagels hebt en deze bijt je niet snel stuk.
– Pleisters op je vingers plakken: het is geen gezicht om als volwassene een pleister op iedere vinger te hebben, maar het helpt wel. Doe dit bijvoorbeeld als je een hele dag thuis bent.
– Hypnose of accupunctuur: kan helpen om van kwaaltjes zoals nagelbijten af te komen.
– Houd iets in je handen: zorg dat je iets in je handen hebt, zoals een stressbal, of kauw op kauwgom.
– Nagelbijtdagboek: houd bij in wat voor situaties jij op je nagels bijt. Probeer bewuster met deze situaties om te gaan en het nagelbijten te vermijden door bijvoorbeeld op die momenten in een stressballetje te knijpen.

Ook interessant