Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom je aankomt terwijl je wél gezond leeft

manieren-waarop-je-aankomt-wel-gezond.jpg

Je let op wat je eet, laat onverantwoorde snacks staan en gaat meerdere keren per week naar de sportschool. Maar afvallen, ho maar. Integendeel, je komt juist aan. Soms kun je zo je best doen om gezond te leven en toch extra calorieën verzamelen. Hoe zit dat?

Sommige mensen weten per item precies hoeveel calorieën erin zitten, anderen gaan liever af op hoe gezond een product is. Voor beide valt natuurlijk wat te zeggen. Maar één ding is goed om te bedenken: iets kan best gezond zijn en toch behoorlijk wat calorieën bevatten. Gezond betekent dan ook niet dat je er automatisch onbeperkt van kunt eten.

We onderschatten wat we binnenkrijgen

Uit onderzoek van het Britse Office for National Statistics blijkt dat maar liefst één op de drie inwoners onderschat hoeveel ze eten. Deze conclusie kon worden getrokken na een analyse van de gegevens van 4.000 Britten. Hierbij zouden mannen vaak denken dat ze 2.000 calorieën binnenkrijgen per dag, terwijl dat er 1.000 meer zijn. Ook vrouwen zouden er in veel gevallen naast zitten: uit de analyse blijkt dat ze ervan uitgaan dat ze zich netjes houden aan een hoeveelheid van zo’n 1.500 calorieën per dag, terwijl het er uiteindelijk 2.500 zijn. Geheel verrast zijn de onderzoekers niet over de resultaten. “Het is een typisch fenomeen dat we vaker terugzien bij enquêtes over eten en diëten.”

Maar hoe kan het dat die extra calorieën je lichaam binnenkomen zonder dat je het in de gaten hebt? Margriet zet een aantal slinkse ongemerkte manieren op een rij.

1. Gezond maar calorierijk

Noten, zalm en avocado’s: ze zijn stuk voor stuk ontzettend gezond, maar er zitten wel behoorlijk wat calorieën in. Dit zorgt ervoor dat je al gauw in de buurt komt van de maximale hoeveelheid calorieën die per dag wordt aanbevolen, of er zelfs gemakkelijk overheen gaat.

2. Te grote porties

Als je een lekker gerecht hebt gemaakt, schep je vast een tweede keer op – zelfs als je eigenlijk helemaal niet zo’n trek meer hebt. Zonde, want zo kun je ongemerkt te veel calorieën naar binnen sluizen. Kijk goed wat de aanbevolen portiegrootte is en houd je daaraan. Daarnaast is het opletten geblazen als je uit eten gaat, ook in restaurants zijn porties vaak groter dan je lichaam nodig heeft.

3. Er is er één jarig

Altijd gezellig als er een jarige is op het werk, maar dat betekent in de meeste gevallen ook dat er gebak, taart of ander lekkers wordt meegebracht. Die extra calorieën had je waarschijnlijk niet ingecalculeerd, maar tikken wel aan. Bedenk goed of je écht zin hebt in dat stuk taart. Neem bijvoorbeeld alleen als het gaat om je lievelingsgebak of om de traktatie van een heel dierbare collega. Wat je ook kunt doen, is maar een klein stukje nemen. Jezelf alles ontzeggen gaat tenslotte ook een beetje ver.

4. Drink je dik

Frisdrank of een wijntje voelt misschien niet zo erg als een stuk pizza, maar het kan op het gebied van je calorie-inname even hard aantikken. Zo staat een groot glas wijn gelijk aan het eten van een gesuikerde donut. Wie had dat gedacht?

Bron | hln.be, telegraph.co.uk
Beeld | iStock

Ook leuk en interessant om te lezen

Deze video wil je niet missen

Het is helemaal in: bordeauxrode oogschaduw. Maar hoe breng je die kleur aan zonder dat je een huilerig effect krijgt? Beauty-expert Carmen Zomers laat je zien hoe rode ogen juist fantastisch staan.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant