Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hierdoor hebben vrouwen twee keer zo veel kans op slaapproblemen als mannen

hierdoor-hebben-vrouwen-meer-kans-op-slaapproblemen.jpg

Lig jij nog uren in bed te draaien terwijl je partner direct naar dromenland is vertrokken? Je bent niet de enige. Het blijkt namelijk dat vrouwen twee keer zo veel kans hebben op slaapproblemen als mannen. En dat heeft onder andere met onze hormonen te maken. 

Dit kun je volgens een slaapexpert het beste tegen die slapeloosheid doen. 

Vrouwen hebben meer kans op slaapproblemen

Slapen is een hormonaal proces. Daardoor is het niet heel gek dat vrouwen meer kans hebben op slaapproblemen dan mannen. Aan Het Laatste Nieuws legt slaapexpert Annelies Smolders uit dat mannen een stabiel hormoonpatroon hebben, terwijl dit bij vrouwen bijna constant fluctueert. Bijvoorbeeld tijdens de menstruatie, maar ook de premenstruele week, zwangerschappen en de menopauze. Volgens Smolders raakt daardoor het hele hormonale samenspel uit balans en dat heeft ook invloed op ons slaapritme. Toch zijn het niet alleen de typisch vrouwelijke hormonen zoals oestrogeen die onze slaapcyclus verstoren, maar gaat het vooral om de balans en interactie tussen het slaaphormoon melatonine en dag-hormonen zoals serotonine en adrenaline. 

Verschillende momenten

Dat betekent niet dat je bijvoorbeeld tijdens je menstruatiecyclus kunt weten welke week je precies meer last hebt van slaapproblemen, want dat verschilt weer per vrouw. Zo slaapt de ene persoon beter in de premenstruele week, terwijl een ander juist dan slecht slaapt. Daarnaast krijgen sommige vrouwen pas bij een zwangerschap last van slaapproblemen, zoals rusteloze benen, terwijl het bij anderen juist in die periode verdwijnt. Dat vrouwen meer kans hebben op slaapproblemen door hormonen is duidelijk, maar er is vervolgens dus maar lastig een peil op het verloop te trekken. 

Invloed van ons brein

Maar het zijn niet alleen onze hormonen die de kans op slaapproblemen vergroten, ook het verschil tussen het brein van vrouwen en mannen heeft invloed. Het vrouwelijk brein heeft namelijk van nature meer ‘talent’ om te piekeren, waardoor we ’s nachts steeds wakker kunnen worden of moeilijker in slaap kunnen komen. 

Lees ook: Slapeloze nacht? Druk dan met je vingers op déze plekken

Gezond slaappatroon creëren

Slaapexpert Smolders legt uit dat we momenteel ook door de coronacrisis slechter slapen. Dat komt onder andere door het gebrek aan structuur en doordat de meeste mensen minder activiteiten op een dag hebben dan normaal, waardoor je ’s avonds minder moe bent. Daarom raadt Smolders aan die structuur toch zo veel mogelijk in stand te houden, bijvoorbeeld door elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan. Wil je toch uitslapen? Doe dat dan niet langer dan anderhalf uur en niet te vaak.

Toch adviseert Smolders niet om ook elke dag op dezelfde tijd te gaan slapen, maar pas naar bed te gaan als je slaperig bent. Daarnaast raadt Smolders aan om overdag voldoende buiten te komen, omdat zonlicht belangrijk is voor je dagritme. Als laatste adviseert ze om alcohol en koffie met mate te drinken en blauw licht voor het slapengaan te vermijden. Blauw licht is namelijk de vijand van het slaaphormoon melatonine.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.       

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | Getty Images

Ook interessant