Gezondheid

Waarom je in de winter beter eerder kunt gaan slapen

slapen-winter.jpg

In de wintermaanden voelen veel mensen zich vermoeider dan tijdens de lange zomerdagen. En dat is niet zo gek. Door de korte dagen zie je op werkdagen vaak maar weinig zonlicht. Wanneer je vrij bent, is het verleidelijk om wat langer uit te slapen. Toch blijkt nu dat dat dit helemaal niet zo verstandig is om je vermoeidheid te bestrijden.

Onderzoekers van de universiteit van Pennsylvania ontdekten namelijk dat de uren aan het einde van je slaap minder effect hebben op je herstellende vermogen. Wil je echt bijslapen, dan kun je beter vroeger naar bed gaan.

Herstelperiode

Tijdens je diepe slaap, aan het begin van het slaapproces, herstel je namelijk het best. Hoe minder je slaapt, hoe korter je diepe slaap duurt. Een te korte diepe slaap leidt op den duur tot chronische moeheid. En daar lijden je prestaties onder, ook al voel je je minder slaperig na het uitslapen.

Vrouwen kunnen beter tegen slaapgebrek

Uit het onderzoek blijkt tevens dat mannen in vergelijking met vrouwen minder goed kunnen omgaan met een slaaptekort. Zij worden daardoor sneller agressief. Maar vrouwen blijken over het algemeen wél een half uur slaap meer slaap nodig te hebben dan mannen.

Tips om vroeger te gaan slapen

1. Bepaal een vast tijdstip waarop je naar bed gaat
Je lichaam is gebaat bij regelmaat. Wanneer je ervoor zorgt dat je iedere dag op dezelfde tijd naar bed gaat, weet je lichaam waar het aan toe is. Dit zorgt ervoor dat het steeds makkelijker wordt om vroeg naar bed te gaan. Wanneer je lichaam eenmaal aan dit ritme gewend is, zal je merken dat je ook steeds makkelijker vroeg op kunt staan.

2. Plan je dagen er omheen
Je kunt moeilijk vroeg opstaan als je elke avond sociale activiteiten hebt waardoor het regelmatig nachtwerk wordt. Het is niet fijn om een bedtijd met jezelf af te spreken, en vervolgens te moeten ‘haasten’ om op tijd in bed te liggen. Plan je sociale activiteiten zoveel mogelijk op dagen dat je eerder thuis bent, zodat je ook vroeg weer naar huis kunt. Heb je een hectische dag en ben je later thuis? Gun jezelf dan een ontspannen avondje op de bank. Zo kom je alvast in de relaxmodus.

3. Begin eerder met je avondroutine
Wanneer je vroeg je pyjama aandoet, je make-up eraf haalt en je tanden poetst, geef je je hersenen signalen dat je gaat slapen. Hierdoor zal het je ook echt makkelijker afgaan.

4. Vermijd zoveel mogelijk apparatuur en kunstlicht
Probeer jezelf een uur voordat je wilt gaan slapen los te koppelen van alle apparaten zoals laptop, tablet of telefoon. De straling van de apparaten zorgt dat je minder rustig slaapt. Bovendien wordt het slaaphormoon melatonine verstoord door een teveel aan kunstlicht. Wil je nog even lezen voor je gaat slapen? Dan kun je het beste een kaars aansteken.

5. Ontspanning door buikademhaling of meditatie
Lig je vaak urenlang in bed te piekeren voordat je in slaap valt? Doe dan vlak voordat je naar bed gaat een paar ontspanningsoefeningen. Een hele simpele oefening is door met je buik te ademen. Buikademhaling zorgt ervoor dat er een gevoel van rust over je komt. Buikademhaling kun je oefenen door via je neus in te ademen, en met je handen te voelen hoe je buik uitzet wanneer de lucht naar binnen stroomt. Houd dit een paar seconden vast en adem dan via je mond weer uit.

Lukt het je toch niet om eerder naar bed te gaan? Dan kan een powernap van maximaal 25 minuten op de dag ook een oplossing zijn.

Bron| AD
Beeld| iStock

Ook interessant