Gezondheid

Altijd te vroeg wakker worden is niet goed voor je gezondheid

clock-on-the-bed-in-the-morning.jpg

Vroeg opstaan blijft moeilijk. Soms is het niet te voorkomen, omdat je wekker gaat, maar toch kun je het maar beter zoveel mogelijk vermijden. Door te vroeg op te staan loop je namelijk een hoger risico om later hart- en vaatziekten te krijgen.

Onderzoekers van University College London ondervroegen 4.399 mensen tussen de 40 en 69 jaar oud over hun slaapkwaliteit. Daarbij werd hun gevraagd of ze makkelijk in slaap vielen, of ze vaak te vroeg wakker werden en hoe ze zich voelden bij het opstaan. Bijna twintig jaar later werden de deelnemers opnieuw opgezocht, in 2017. Toen bleek dat 1.656 deelnemers overleden waren aan hart- en vaatziekten.

Stress en spanning

Uit de resultaten bleek, dat er een connectie is tussen te vroeg opstaan en de risico’s om te overlijden aan hart- en vaatziekten. Dat kan verschillende redenen hebben. Vroeg opstaan gaat vaak gepaard met stress en spanning, waardoor je het stresshormoon cortisol sneller aanmaakt. Daardoor gaat je hartslag omhoog en krijg je een hogere bloeddruk. Gebeurt dat vaak, dan gaat de gezondheid van je hart achteruit.

Gezond slaapritme

Wat kun je er dan tegen doen, vooral wanneer je een baan hebt waar je vroeg voor op moet? Het best kun je een slaapritme ontwikkelen waarbij je op een natuurlijke manier vroeg wakker wordt. Oftewel: vroeg naar bed en ervoor zorgen dat je tussen de zeven en negen uur slaap krijgt, afhankelijk van wat je nodig hebt. Ook is het belangrijk om elke avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Op die manier ontwikkel je een zo gezond mogelijk slaapritme.

Bron | Hln.be
Beeld | iStock

Lees meer over lekker en gezond leven in deze bruisende Margriet-special. Hij staat vol weetjes, tips, uitgebreide interviews en onderzoeken. Kortom, alles om op elke leeftijd energie op te doen en uit je leven te halen wat erin zit.

Bestel hier

 

Ook interessant