Gezondheid

Voornemen: gezond eten in 2013

goedevoornemens-jpg.jpg

Wil jij dit jaar gezonder gaan eten? Goed plan! Hoe maak je een voornemen dat je kunt volhouden? Met deze tips gaat het lukken.

Bedenk wat je wilt veranderen. Bijvoorbeeld het eten van koekjes tussendoor of chips tijdens televisie kijken.

Vraag jezelf af: Waarom heb je deze gewoonte? En wanneer? Is het een bijvoorbeeld altijd ’s avonds laat? Wanneer je met vrienden bent of juist wanneer je alleen bent en je verveelt? Of misschien de plaats waar je bent?

Aan de slag
Nu je dit helder hebt, kun je zelf aan de slag gaan. Vul het volgende briefje in.

Bijvoorbeeld: ‘Als ik heb zin heb in koekjes om 16.00 uur …’ Of: ‘Als ik zin heb in chips tijdens televisie kijken… ’. Schrijf achter ‘Dan’ wat je voortaan gaat doen. Bijvoorbeeld: minder eten, gezonder of juist iets doen wat niets met eten te maken heeft zoals een vriendin bellen.

Zo gaat het makkelijker
Als je je aan de volgende tips houd, gaat het volhouden makkelijker:
– Schrijf het positief op. Zeg niet: als ik zin heb in koekjes om 4 uur, dan ga ik niet snoepen. Zeg: als ik zin heb in koekjes om 4 uur, dan neem ik een stuk fruit.
– Spreek je voornemen hardop uit.
– Plak het briefje op een goed zichtbare plek, bijvoorbeeld je koelkast, kalender of spiegel.
– Maak een reserveplan voor lastige situaties. Wat doe je als een collega die voorstelt pizza’s of patat te halen?

Hou je je plan al een paar weken vol en hoef je er nauwelijks moeite meer voor te doen? Neem dan een volgende stap. Begin weer bovenaan en maak een nieuw briefje.

Op zoek naar meer motivatie? Margriet staat vol nog meer tips om je goede voornemens vol te houden.

Bron: Voedingscentrum
Rianne Wijnhoven

Ook interessant