Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo voorkom je dat je tijdens de kerstdagen te veel gaat eten

kerstdagen-veel-eten.jpg

Voor veel mensen staan de kerstdagen garant voor een overdaad aan lekkere hapjes en uitgebreide diners. Uiteraard is het belangrijk om tijdens de feestdagen gewoon lekker te genieten. Maar wil je voorkomen dat je in januari op een streng dieet moet? Dan is het zaak om ook tijdens de feestdagen het aantal calorieën een beetje binnen de perken te houden..

Gelukkig hebben wij een paar tips die ervoor zorgen dat je tijdens de kerstdagen niet te veel eet.

1. Sla geen maaltijden over

Had jij het voornemen om het ontbijt of de lunch over te slaan om zo calorieën te besparen? Zet die gedachte dan maar snel uit je hoofd. Want doordat je jezelf uithongert vóór het kerstdiner, is de kans groot dat je je iets te enthousiast op alle lekkernijen stort. En juist dat zorgt ervoor dat je tijdens de kerstdagen te veel gaat eten. Wanneer je gedurende de dag een normaal eetpatroon aanhoudt, is het veel makkelijker om ’s avonds maat te houden. Weet je dat je pas laat aan tafel zal gaan? Eet dan voor vertrek nog even een soepje of een lichte salade om snackgedrag te voorkomen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

2. Kleine porties

We geven toe, het is lastig om je in te houden als al die lekkere gerechten eenmaal voor je neus staan. Maar genieten kan ook met kleine porties. Geniet van elke hap, en geniet met mate! Wil je toch nog een tweede keer opscheppen? Dan doe je er verstandig aan om je maag te vullen met groentegerechten. Deze vullen goed en bevatten in veel gevallen de minste calorieën. Op die manier kun je tijdens de kerstdagen gewoon meedoen, zonder dat je te veel gaat eten.

3. Tijd voor een goed gesprek

De kerstdagen zijn hét moment om eens lekker bij te kletsen met een familielid dat je gedurende de rest van het jaar weinig spreekt. En dat is niet alleen goed voor de familiebanden, ook je figuur heeft er profijt van. Door tijdens het eten veel te praten, eet je namelijk automatisch rustiger. En dat geeft je maag de tijd om je hersenen op tijd een signaal te geven dat je vol zit.

4. Slimme drankjes

Onopgemerkt krijg je ook door de drankjes die je tijdens het kerstdiner drinkt, veel calorieën beter. Het spreekt voor zich dat water de meest verstandige keus is. Dit zorgt niet alleen voor een goede vertering, het zorgt ook voor een vol gevoel en bevat geen calorieën. Wil je toch iets feestelijker? Maak dan slimme keuzes. Zo bevat een glas witte of rode wijn al veel minder calorieën dan een gin-tonic.

Lees ook

Waarom het slim is om veel thee te drinken met kerst

Bron| HLN.be
Beeld| iStock

Ook interessant