Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo voorkom je dat je aankomt deze zomer of tijdens de vakantie

zo-voorkom-je-dat-je-aankomt-deze-zomer-of-tijdens-de-vakantie.jpg

Heerlijk, die eindeloze zomeravonden. Lekker lang buiten tafelen met familie, verrukkelijke barbecues en wijntjes op het terras. Het resultaat is alleen wel dat de weegschaal in september rood uitslaat. En laten we eerlijk zijn, dat drukt toch wel een beetje de zomerpret en de vakantie.

Wil je voorkomen dat je deze zomer kilo’s aankomt? Dan hoef je niet gelijk al je etentjes en vakanties af te zeggen. Met een paar kleine aanpassingen kun je deze zomer gewoon genieten én zit je na de vakantie nog steeds lekker in je vel.

1. Pas je eetpatroon overdag aan

Om aan te komen moet je dagelijks 500 calorieën meer eten dan je normaal doet. De kunst is dus om op dagen dat je weet dat je wat zwaarder gaat tafelen, de rest van de dag een beetje op je calorie-inname te letten. Neem op deze dagen bijvoorbeeld een wat lichter ontbijt of een gezondere snack, zoals fruit of snoepgroente. Deze bevatten niet alleen weinig calorieën maar ook vezels, vitamines en mineralen. Zo kom je dus niet alleen heel slank, maar ook gezond de zomer door. Wil je toch liever iets zoets tussendoor? Neem dan bijvoorbeeld een waterijsje. Deze bevat maar 40 calorieën.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

2. Doorbreek gewoontes

Bedenk voor jezelf hoe je je huidige voedingspatroon kunt verbeteren. Vaak zijn er gewoontes ingeslopen die je lichaam niet per se nodig heeft. Schep je bijvoorbeeld altijd twee keer op? Probeer dat dan eens niet te doen. Grote kans dat je aan één bord eten ook wel genoeg hebt. Neem je standaard een koekje bij de koffie? Laat het staan en kijk wat er gebeurt. Begint je maag toch te knorren? Kies dan voor een gezondere variant. Neem jij altijd twee wijntjes bij het eten? Vervang er dan één door een glas water. Probeer het zo uit te kienen dat je, minstens drie keer in de week, 200 calorieën bespaart.

3. Kom in beweging tijdens de vakantie

We snappen dat je met 35 graden geen zin hebt om fanatiek te gaan sporten, maar elke vorm van beweging helpt om calorieën te verbranden. Lig jij het liefst de hele zomer aan het strand? Trek er dan eens wat vaker op uit en maak bijvoorbeeld een mooie stadswandeling op je vakantieadres. Ga eens op de fiets bij een vriendin langs in plaats van met de auto of ga lekker met de (klein)kinderen badmintonnen op de camping. Zo verbrand je op een leuke manier calorieën zonder dat je het idee hebt dat je echt aan het sporten bent.

4. Maak lijstjes

Vind je het lastig om jezelf aan voornemens te houden? Schrijf dan je persoonlijke voornemens op een post-it en hang deze bijvoorbeeld op de koelkast. Hetzelfde kun je doen met gezonde recepten. Zo hoef je op een hongerige zomeravond niet meer te bedenken wat je gaat koken en vermijd je dat je sneller naar een calorierijk alternatief grijpt.

Lees ook
4 sporten waarmee je veel calorieën verbrandt

Bron| Gezondheidsnet
Beeld| iStock

Ook interessant