Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit gebeurt er met je lichaam als je 10.000 stappen per dag zet

waarom-je-juist-het-beste-s-ochtends-kunt-gaan-wandelen.jpg

Wandelen is niet alleen hot, het heeft ook heel veel gezondheidsvoordelen. Uit onderzoek van de American Cancer Society blijkt zelfs dat vrouwen die zeven uur of meer per week wandelen, maar liefst veertien procent mínder risico op borstkanker hebben dan degenen die dat drie uur of minder per week doen. Er valt altijd wel even tijd te maken voor een blokje om. En als je toch bezig bent, probeer dan eens een doel te stellen van 10.000 stappen per dag.

Dit is waarom.

Waarom 10.000 stappen dan?

Hoe meer stappen je per dag zet, hoe beter. Dat klinkt logisch, maar waarom die 10.000? De Japanse sportwetenschapper Yoshiro Hatano heeft in de jaren zestig onderzoek gedaan naar de hoeveelheid stappen die je op een dag zou moeten zetten om aan je minimale hoeveelheid beweging per dag te kunnen komen, zodat het voordelen oplevert. De Japanse fabrikant Yamasa gaf een stappenteller de naam mampo-kei, oftewel tienduizendstappenmeter en Yoshiro publiceerde hierover een artikel in een vakblad. Vervolgens kreeg het getal 10.000 ineens een speciale status. Hecht hier dus niet te veel waarde aan. Dit is puur een ambitieus doel, maar elke stap die je zet is goed voor je gezondheid.

Lees ook:
5 kwaaltjes die je kunt krijgen als je na lange tijd weer gaat sporten

Gezondheidsvoordelen

Want voldoende wandelen, heeft flink wat gezondheidsvoordelen. Waaronder deze:

  • Het verbetert de conditie van je hart. Regelmatige lichaamsbeweging helpt de hoeveelheid zuurstofrijk bloed die naar je spieren wordt gestuurd te verhogen. Daardoor kun je langere tijd achter elkaar bewegen zonder moe te worden.
  • Het maakt je longen sterker. Elke dag bewegen helpt je longen en omliggende spieren te versterken. Naarmate je meer zuurstof inademt, neemt ook het vermogen van je lichaam om het efficiënt te gebruiken toe.
  • Het verbetert je concentratie. Wandelen stimuleert de afgifte van het feelgood-hormoon endorfine en verhoogt ook de bloedtoevoer naar de hersenen. Je voelt je niet alleen minder gestrest als je regelmatig beweegt, maar je wordt ook creatiever en productiever.
  • Het versterkt je botten. Een wandeling vermindert de kans op botontkalking. Het helpt ook het kraakbeen op te bouwen en daardoor het gewricht soepeler te bewegen.
  • Het bouwt je spieren op. Dagelijkse beweging veroorzaakt kleine scheurtjes in je spieren, wat zorgt voor meer spierenmassa.
  • Je wordt flexibeler. Het verbetert je houding, maakt je soepeler en vermindert het aantal pijntjes en kwaaltjes.
  • Het helpt je bloeddruk te verlagen. Door dagelijks te wandelen, zal je bloed beter doorstromen en dat kan een hoge bloeddruk voorkomen.
  • Het verhoogt je energieniveau. Van wandelen krijg je juist meer energie, omdat hierdoor je hart versterkt en de bloedsomloop verbetert.
  • Last but not least: het verbetert je humeur. Tijdens bewegen komen er stoffen vrij zoals endorfine, serotonine en dopamine, die ervoor zorgen dat je je energiek voelt. Dus een fijne wandeling!

Bron I Reader’s Digest
Beeld | Getty Images

Ook interessant