Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Wetenschappers ontdekken nóg een voordeel van een middagdutje doen

wetenschappers-ontdekken-nog-een-voordeel-van-een-middagdutje-doen.jpg

Het is goed voor je hart, werkt bloeddrukverlagend én zou je productiever maken: we kennen al heel wat voordelen van een powernap in de middag. Onderzoekers hebben nu nóg zo’n voordeel van een middagdutje ontdekt: het zou ervoor zorgen dat je hersenen een stuk beter werken.

Je zogenoemde mental agility zou volgens Chinese onderzoekers verbeteren na een middagdutje. Zo hebben mensen een beter richtingsgevoel, komen ze makkelijker uit hun woorden én is hun geheugen aanzienlijk beter.

Zestigplussers hebben voordeel van middagdutje

Vooral zestigplussers lijken het voordeel van een middagdutje duidelijk te merken, zeggen de onderzoekers. Voor de studie keken ze naar slaapgewoonten van ruim 2000 mensen ouder dan zestig jaar én lieten ze hen onderzoeken doen die de gezondheid van het brein testen. Die onderzoekjes liepen uiteen van het oplossen van problemen tot het wijzen van de weg of een geheugenspelletje. En hoewel de lengte en frequentie van het middagdutje bij de proefpersonen verschilde, zagen de onderzoekers een overkoepelend voordeel: de resultaten van de breintesten waren ‘aanzienlijk beter’ binnen de groep die regelmatig een schoonheidsslaapje deed.

Lees ook:
Waarom het gebruik van melatonine gevaarlijker is dan je denkt

Hoe lang en wanneer slapen?

Hoe lang je moet slapen om die fijne voordelen voor je brein te merken, moet nog uit vervolgonderzoek blijken. Elk middagdutje in de studie duurde tussen de vijf minuten en twee uur, een vrij ruime marge dus. Eerdere studies geven aan dat een powernap van twintig tot dertig minuten, rond 14.00 uur het meeste effect zou hebben. Om extra productief te zijn ná je middagdutje zou je voor je gaat slapen een kop koffie moeten nemen.

Gezondheidsvoordelen van een powernap

We schreven het net al: het is zéker niet de eerste keer dat er gezondheidsvoordelen aan een powernap in de middag worden gelinkt. Ook je hart zou voordeel hebben bij zo’n middagdutje, omdat het stress- én bloeddrukverlagend werkt. Voor de ultieme hartgezondheid zou je zo’n twee schoonheidsslaapjes per week moeten doen. Daarnaast geven wetenschappers aan dat je spijsvertering z’n werk beter kan doen als je ’s middags even je ogen sluit, en zou je kalmer en creatiever worden door een middagdutje. Hoog tijd om wat vaker een middagdutje in te plannen, als het aan ons ligt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.        

Bron | Science Alert
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant