Vooral op déze tijden sporten zou de kans op diabetes type 2 verkleinen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vooral op déze tijden sporten zou de kans op diabetes type 2 verkleinen

Je kunt van alles doen om de kans op het krijgen van diabetes type 2 te verminderen. Denk aan gezond en gevarieerd eten en het behouden van een gezond gewicht. Ook lichaamsbeweging is belangrijk, maar ook het tijdstip waarop je sport heeft een invloed, blijkt uit onderzoek van het LUMC.

Je kunt niets doen om diabetes type 1 te voorkomen, maar je hebt wel degelijk invloed op de kans op het krijgen van diabetes type 2. Eén van de dingen die je kunt doen om het risico op diabetes type 2 te verminderen is volgens het Diabetes Fonds in beweging blijven. Het liefst beweeg je elke dag minstens een halfuur. Dit kan al om kleine inspanningen gaan, zoals wandelen of fietsen. Je hoeft dus echt niet meteen een abonnement bij de sportschool af te sluiten om heel intensief te bewegen. De reden dat beweging zo belangrijk is, is omdat het zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel.

Beweeg op deze tijden

Onderzoekers van het Leiden Universitair Medisch Centrum (LUMC) besloten te onderzoeken of het moment waarop je sport of beweegt ook een verschil kan maken in de mate van insulineresistentie. En wat blijkt: mensen die vooral in de middag en avond bewegen, zijn gevoeliger voor insuline dan mensen die vooral ’s ochtends of verspreid over de hele dag aan hun beweging komen. Hoe gevoeliger je voor insuline bent, hoe kleiner de kans is dat je diabetes ontwikkelt. Dit betekent namelijk dat je lichaam schommelingen in bloedsuiker zelf kan reguleren, terwijl mensen die minder gevoelig zijn voor insuline na verloop van tijd diabetes type 2 kunnen krijgen. Kortom: in de middag of avond bewegen, verkleint het risico op diabetes type 2.

Sporten in de middag of avond

Aan het onderzoek hebben zo’n 800 deelnemers meegedaan. Ze hebben een zogenoemd ActiHeart apparaat op de borst gedragen, waarmee hartslag en beweging in de gaten gehouden kunnen worden. Bewegingswetenschapper Jeroen van der Velde vertelt dat hierdoor vier verschillende type bewegers te onderscheiden waren: mensen die voor ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds bewogen en mensen waarbij geen duidelijke piek was. Daarbij werd specifiek gekeken naar matige tot zware inspanning, waaronder de meeste sporten, maar ook fietsen en stevig wandelen vallen. De totale hoeveelheid beweging blijkt hierbij geen rol te spelen, maar het tijdstip dus wel. “Als je lichaam minder gevoelig is voor het hormoon insuline, dan wordt je bloedsuikerspiegel te hoog en kan na verloop van tijd diabetes type 2 ontstaan,” legt epidemioloog Renée de Mutsert uit bij het LUMC. “Mensen die vooral ’s middags en ’s avonds bewegen hebben daardoor waarschijnlijk een lager risico op diabetes type 2.”

Vervolgonderzoek

Deze onderzoeksuitkomst doet vermoeden dat mensen die vooral ’s middags en 's avonds bewegen een lager risico hebben op diabetes, maar de onderzoekers weten dit nog niet zeker. Ze gaan daarom verder met het onderzoek om te ontdekken of het tijdstip daadwerkelijk zorgt voor minder gevallen van diabetes type 2. Hiervoor wordt onder zo’n 6500 mensen met overgewicht en obesitas metingen gedaan om oorzaken van gezondheidsproblemen als diabetes bij deze groep te achterhalen. Het uiteindelijke doel: “We hopen dat dit leidt tot adviezen die iedereen gemakkelijk in zijn of haar leven kan passen en waarmee het risico op diabetes afneemt,” aldus De Mutsert.

Bron | Diabetes Fonds, LUMC

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden